۱۶ ترفند خانگی اثربخش برای درمان فوری جای جوش

جوش مشکلی رایج در میان بسیاری از افراد، به‌ویژه نوجوانان و زنان است. علت این مسأله تغییرات هورمونی سریع است که باعث می‌شوند غدد چربی بیشتر از حالت معمولی چربی تولید کنند. این موضوع مسدود شدن منافذ با چربی اضافی، باکتری و سلول‌های پوستی مرده را به دنبال دارد که در نهایت منجر به بروز جوش و آکنه روی پوست می‌شود. جوش به‌تنهایی آزاردهنده است، اینکه جای آن هم روی پوست باقی بماند، تحمل این مشکل پوستی را دشوارتر می‌کند. جای جوش روی پوست بعضی از افراد زیاد باقی نمی‌ماند. این در حالی است که عده‌ای برای از بین بردن جای جوش‌های خود با مشکل مواجه می‌شوند. لازم نیست تا آخر عمرتان با جای جوش سروکله بزنید، چون می‌توانید از روش‌های خانگی برای از بین بردن اسکار جوش استفاده کنید‌. در مقاله‌ای که امروز در دیجی‌کالا مگ برایتان تهیه کرده‌ایم قصد داریم شما را با علل رایج باقی ماندن جای جوش روی پوست و روش‌های خانگی برای درمان جای جوش آشنا کنیم. در پایان مقاله هم روش‌هایی را برای پیشگیری از شکل گرفتن جای جوش‌ در اختیارتان قرار می‌دهیم. تا پایان مقاله در کنار ما باشید.

جای جوش چگونه روی پوست شکل می‌گیرد؟

اگر جوش درمان نشود، منجر به بروز تورم و تحریک پوست می‌شود.

زمانی که التهاب به بافت زیر پوست آسیب برساند، جای جوش روی پوست شکل می‌گیرد. جای جوش نشانه‌ی این است که پوستتان به‌طرز قابل‌توجهی توسط آکنه آسیب دیده است. جای جوش معمولا به رنگ قرمز تیره یا بنفش است. اگر بدن کلاژن خیلی کمی تولید کند، جای جوش به شکل چال و فرورفتگی درمی‌آید.

این در حالی است که تولید کلاژن بیش از حد توسط پوست، بروز جای جوش برآمده را به همراه دارد که معمولا در پشت و قفسه‌ی سینه ظاهر می‌شود. این نوع جای جوش بیشتر در میان آسیایی‌ها و آفریقایی_آمریکایی‌ها رایج است. در بیشتر موارد جای جوش خودبه‌خود برطرف می‌شود. هرچند گاهی اوقات ممکن است چند ماه تا چند سال طول بکشد تا اسکار جوش به‌طور کامل رفع شود.

دلایل رایج باقی ماندن اسکار جوش روی پوست چیست؟

در ادامه به علل بروز اسکار جوش روی پوست اشاره کرده‌ایم.

۱. چرب بودن پوست

اگر پوستتان خیلی چرب باشد، درمان جای جوش برایتان سخت‌تر خواهد شد. منافذ مسدود شده همچنین ممکن است با کثیفی و باکتری تماس پیدا کنند که این موضوع برای پوست اصلا خوب نیست.

۲. وجود باکتری روی پوست

باکتری‌ها معمولا در اطراف فولیکول‌های مو قرار دارند. زمانی که نواحی از پوست که مستعد آکنه هستند ملتهب می‌شوند و ضایعاتی به رنگ زرد و قرمز در نواحی ذکر شده دیده می‌شود، یعنی در آن نواحی باکتری وجود دارد.

۳. جمع شدن سلول‌های پوستی مرده

سلول‌های پوستی مرده یکی از علل مسدود شدن پوست و طولانی‌تر شدن فرآیند درمان جوش به شمار می‌روند. اگر می‌خواهید سلول‌های پوستی مرده‌ی موجود روی پوست خود را به‌طرز مؤثری از بین ببرید، باید پوستتان را لایه‌برداری کنید. با این کار به پیشگیری از شکل‌گیری جای جوش هم کمک خواهید کرد.

۴. ژنتیک

نگاهی به اطرافیان خود بیندازید. آیا روی پوست آن‌ها جای جوش وجود دارد؟ اگر جواب مثبت است، متأسفانه باید به شما بگوییم که کنترل این عارضه از دست شما خارج است.

۵. تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی، مانند تغییرات مربوط به بلوغ یا بارداری یکی دیگر از علل به جای ماندن جای جوش به شمار می‌روند.

۶. مصرف مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات و محصولات لبنی

اگر در مصرف محصولات لبنی و مواد غذایی که کربوهیدرات زیادی دارند زیاده‌روی کنید، به احتمال زیاد جوش‌هایتان تحریک می‌شوند.

۷. مصرف بعضی از داروها

همه‌ی داروها منجر به بدتر شدن جوش و جای جوش نمی‌شوند. این موضوع فقط شامل داروهایی می‌شود که شامل لیتیوم، کورتیکوستروئید و آندروژن هستند.

۸. کثیفی پوست

باکتری و چربی روی پوست کثیف ممکن است منجر به مسدود شدن منافذ و بروز جوش شوند.

۹. دریافت نکردن درمان مناسب

اگر فکر می‌کنید جوش و جای جوش بدون دریافت درمان مناسب خودبه‌خود از بین می‌روند، باید به شما بگوییم که سخت در اشتباه هستید. اگر درمان جوش و جای جوش را به‌ موقع شروع نکنید، در آینده دچار جای جوش بیشتری می‌شوید.

راهکارهای خانگی برای درمان جای جوش

درمان جای جوش

گاهی اوقات روش‌های درمانی مانند لایه‌برداری شیمیایی، جراحی جزئی پوست و لیزر ممکن است به درمان فوری جای جوش کمک کنند، اما روش‌های ذکر شده عوارض جانبی دارند. بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که از ترکیبات طبیعی که خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی دارند، برای درمان جای جوش‌های خود استفاده کنید. ترکیبات ذکر شده بی‌خطر هستند و جای جوش را روشن می‌کنند. استفاده‌ از روش‌های خانگی زیر را ادامه دهید تا برای همیشه از شر جای جوش خلاص شوید. در ادامه ۱۶ ترفند طبیعی برای درمان جای جوش را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

۱. تخم شنبلیله

تخم شنبلیله در درمان جای جوش به‌طور طبیعی عالی عمل می‌کند. از زمان‌های قدیم از شنبلیله برای رفع التهاب پوست استفاده می‌شد. تخم‌ شنبلیله حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که می‌توانند به درمان اثربخش بافت پوست کمک کنند. مدت زیادی است که از این ترکیب برای رفع التهاب ناشی از جوش استفاده می‌شود. با این حال به تحقیقات بیشتری نیاز است تا بتوانیم درباره‌ی اثربخشی تخم شنبلیله در درمان جای جوش نظر قطعی دهیم.

احتیاط

ماسک زیر نباید برای بیشتر از ۲۰ دقیقه روی پوست بماند.

مواد لازم

  • تخم شنبلیله: دو قاشق غذاخوری
  • عسل: یک قاشق چای‌خوری

طرز استفاده

  1. برای استفاده از این ترفند خانگی به دو قاشق غذاخوری تخم شنبلیله و یک قاشق چای‌خوری عسل نیاز دارید. تخم شنبلیله را آسیاب کنید و آن را درون یک کاسه‌ی کوچک بریزید.
  2. عسل را به پودر تخم شنبلیله اضافه کرده و مواد را خوب با هم ترکیب کنید.
  3. ماسک به دست آمده را روی پوست خود قرار دهید.
  4. اجازه دهید ماسک به مدت ۱۵ دقیقه روی پوستتان بماند. سپس صورت خود را با آب گرم بشویید.

۲. آب لیموترش

آب لیموترش تازه حاوی ویتامین C و ال آسکوربیک اسید است. ال آسکوربیک اسید یک ترکیب قابض رایج است که می‌تواند التهاب ناشی از جوش را کاهش دهد و چربی اضافی پوست را کم کند. ویتامین  C می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های روی پوست کمک کرده و کلاژن پوست را بازسازی کند. باید روش درمانی زیر را ۲ تا ۳ هفته تکرار کنید تا نتیجه بگیرید.

احتیاط

آب لیموترش یک ترکیب بسیار خوب برای پوست محسوب می‌شود. با این حال باید در نظر داشته باشید که استفاده‌ی موضعی از این ترکیب ممکن است باعث سوزش و تحریک پوست شود. اگر بعد از استفاده از مخلوط زیر پوستتان دچار سوزش و تحریک شد، بلافاصله پوست خود را با آب بشویید. بعد از استفاده از ترفند طبیعی زیر پوستتان بسیار حساس می‌شود؛ بنابراین نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرید، وگرنه ممکن است پوستتان آسیب ببیند.

مواد لازم

  • لیموترش: یک عدد
  • عسل: یک قاشق چای‌خوری
  • پنبه

طرز استفاده

  1. آب لیموترش را بگیرید و آن را درون یک کاسه بریزید.
  2. عسل را به آب لیموترش تازه اضافه کنید و خوب هم بزنید‌.
  3. مخلوط به دست آمده را با استفاده از پنبه روی جای جوش‌های خود بمالید.
  4. اجازه دهید مخلوط به مدت دست‌کم ۱۰ دقیقه روی پوستتان بماند. سپس پوست خود را با آب سرد بشویید.
  5. بعد از این روش درمانی از صابون استفاده نکنید و پوستتان را اسکراب نکنید.
  6. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، تا دو بار در روز این ترفند خانگی را به کار بگیرید.

۳. جوش‌شیرین

جوش‌شیرین

جوش‌شیرین خواص لایه‌برداری دارد و می‌تواند به از بین بردن سلول‌های پوستی مرده، کثیفی و چربی‌های اضافی جمع شده در منافذ کمک کند. این خاصیت جوش‌شیرین در رشد سلول‌های پوستی مرده و پیشگیری از جمع شدن باکتری روی پوست مفید است. جوش‌شیرین خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی‌کننده دارد و به همین دلیل می‌تواند در درمان جای جوش اثرگذار باشد. در ادامه طرز درست کردن ۲ ماسک مختلف با جو‌ش‌شیرین برای از بین بردن جای جوش آورده شده است.

احتیاط

حواستان باشد خمیر زیر برای بیشتر از ۸ دقیقه روی پوستتان باقی نماند.

مواد لازم

  • جوش‌شیرین: دو تا سه قاشق چای‌خوری
  • آب: دو قاشق چای‌خوری

طرز استفاده

  1. یک کاسه‌ی کوچک بردارید و در آن جوش‌شیرین و آب را با هم ترکیب کنید. مواد را خوب هم بزنید تا یک خمیر غلیظ به دست بیاید.
  2. خمیر ایجاد شده را روی نواحی مدنظر پوست بمالید و آن را با حرکات دورانی روی پوست خود ماساژ دهید.
  3. اجازه دهید خمیر به مدت ۳ تا ۴ دقیقه روی پوستتان بماند. این کار به پاکسازی منافذ و پیشگیری از بروز جوش جدید کمک می‌کند.
  4. در نهایت پوست خود را با آب ولرم بشویید. بعد از استفاده از این روش خانگی پوستتان نرم و درخشان خواهد شد.

مواد لازم

  • جوش‌شیرین: یک قاشق چا‌ی‌خوری
  • روغن زیتون: چند قطره
  • آب: دو قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  1. جوش‌شیرین، روغن زیتون و آب را با هم مخلوط کنید.
  2. خمیر ایجاد شده را روی نواحی مدنظر پوست قرار دهید. اجازه دهید خمیر به مدت ۳ دقیقه روی پوستتان بماند. سپس پوست خود را با آب ولرم بشویید.
  3. دو تا سه بار در هفته استفاده از این روش درمانی را تکرار کنید.
  4. برای اینکه نتیجه‌ی بهتری بگیرید، می‌توانید به مخلوط بالا مرطوب‌کننده‌‌های طبیعی مانند چند قطره روغن جوجوبا و روغن نارگیل اضافه کنید.

۴. آب لیموترش و گلیسرین

متأسفانه بسیاری از افراد از خواص معجزه‌آسای گلیسرین خبر ندارند. گلیسرین خواص بهبوددهنده‌ی قوی دارد. این ترکیب می‌تواند به‌سرعت اسکار ناشی از جوش را از بین ببرد. گلیسرین به پوست ظاهر سالم‌تری می‌دهد. علاوه بر این می‌تواند به مبارزه با بیماری‌های مسری و مشکلات پوستی مانند درماتیت و پسوریازیس کمک کند.

احتیاط

اگر پوست چربی دارید، خمیر زیر را برای بیشتر از ۳۰ دقیقه روی پوست خود قرار ندهید.

مواد لازم

  • آب لیموترش: سه قاشق چای‌خوری
  • گلیسرین: سه قطره

طرز تهیه

  1. آب لیموترش و گلیسرین را با هم ترکیب کنید.
  2. مخلوط به دست آمده را روی جای جوش‌های خود قرار دهید.
  3. اجازه دهید خمیر طی شب روی پوستتان بماند. همچنین می‌توانید خمیر را به مدت ۶۰ دقیقه روی پوستتان بماند. سپس پوست خود را با آب ولرم بشویید.
  4. بعد از استفاده از خمیر بالا پوستتان نرم می‌شود. خواص بهبوددهنده‌ی گلیسیرین در از بین بردن جای جوش اثرگذار است. ماسک ذکر شده را دست‌کم دو بار در هفته به کار بگیرید تا از شر جای جوش‌های خود خلاص شوید.

۵. سفیده‌ی تخم‌مرغ

سفیده‌ی تخم‌مرغ خواصی دارد که به از بین بردن جای جوش کمک کرده و آن را کمرنگ می‌کنند. سفیده‌ی تخم‌مرغ سرشار از پروتئین‌ها و اسیدآمینه‌هایی است که می‌توانند منافذ بزرگ پوست را کوچک کرده، از بروز جوش‌های جدید پیشگیری کنند و جای جوش را کمرنگ ‌کنند.

مواد لازم

  • سفیده‌ی تخم‌مرغ: یک عدد

طرز تهیه

  1. یک کاسه‌ی کوچک بردارید و سفیده‌ی تخم‌مرغ را خوب با چنگال بزنید.
  2. دستان خود را بشویید و با انگشتانتان سفیده‌ی تخم‌مرغ را روی اسکارهای جوش بمالید.
  3. چند دقیقه صبر کنید تا سفیده‌ی تخم‌مرغ خشک شود. سپس صورتتان را با آب گرم بشویید.
  4. استفاده از این ماسک را دو تا سه بار در هفته تکرار کنید.

۶. آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا برای درمان جای جوش

آلوئه‌ورا خواص ضدباکتریی و ضدالتهابی عالی دارد و می‌تواند به ترمیم پوست آسیب‌دیده و پاکسازی پوست کمک کند. ژل آلوئه‌ورای تازه حاوی مقدار زیادی ویتامین است و به از بین بردن جای جوش به‌طور طبیعی کمک می‌کند. آلوئه‌ورا یک ترکیب ملایم است، بنابراین نیاز نیست نگران این باشید که بعد از استفاده از آن پوستتان آسیب می‌بیند. علاوه بر این آلوئه‌ورا یک لوسیون عالی است که پوست را سالم‌تر و نرم‌تر می‌کند. به یاد داشته باشید که آلوئه‌ورای تازه بهترین گزینه برای روشن و نرم کردن پوست است. بعد از استفاده از ترکیب زیر جای جوش به‌تدریج شروع به محو شدن می‌کند.

مواد لازم

  • ژل آلوئه‌ورای تازه: به مقدار لازم

طرز تهیه

  1. ژل آلوئه‌ورای تازه را روی جای جوش و زخم بمالید.
  2. اجازه دهید ژل به مدت تقریبا ۶۰ دقیقه یا بیشتر روی پوست بماند. سپس پوست خود را با آب بشویید.
  3. همچنین می‌توانید ژل آلوئه‌ورا را قبل از خواب روی پوستتان بمالید.

۷. روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از بهترین ترکیبات مرطوب‌کننده برای پوست به شمار می‌رود و می‌تواند به درمان فوری جای جوش و لکه‌های تیره‌ی پوست کمک کند. این روغن برای انواع پوست مناسب است. روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب، ویتامین E و ویتامین K است که به حفظ رطوبت پوست، ترمیم سلول‌های پوستی مرده و نرم کردن پوست کمک می‌کنند. روغن نارگیل خواص ضدالتهابی، ضدقارچی و ضدویروسی دارد و می‌تواند منافذ مسدود شده را باز کند، باکتری‌ها را از بین ببرد، التهاب پوست را کاهش دهد و به فرآیند درمان اسکارها کمک کند.

مواد لازم

  • روغن نارگیل: یک چهارم قاشق چای‌خوری

طرز استفاده

  1. روغن نارگیل را کف دست خود بریزید و اجازه دهید در تماس با دمای بدن ذوب شود.
  2. با استفاده از نوک انگشتان خود روغن نارگیل را به‌آرامی روی جای جوش‌های خود ماساژ دهید تا جذب پوستتان شود.
  3. اجازه دهید مخلوط به مدت تقریبا ۶۰ دقیقه روی پوستتان بماند. لازم نیست پوستتان را با آب بشویید.
  4. اگر دوست ندارید روغن برای مدت زمان طولانی روی پوستتان بماند، بعد از ۳۰ دقیقه پوست خود را با آب و یک فیس‌واش ملایم بشویید.

۸. خیار

خیار هم یک ترکیب عالی دیگر برای از بین بردن جای جوش به شمار می‌رود‌. این ماده‌ی غذایی پوست را مرطوب و هیدراته می‌کند، چون ۹۰ درصد از آن از آب تشکیل شده است. خیار خواص قابض دارد و می‌تواند منافذ را کوچک کند و باکتری‌های موجود روی پوست را رفع کند. این موضوع در برطرف کردن قرمزی و التهاب پوست مفید است. خیار نه تنها یک ترکیب هیدراته‌کننده است، بلکه ویتامین C، ویتامین A و منیزیم دارد. ویتامین‌های ذکر شده به کاهش رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند که منجر به بروز جای جوش می‌شوند.

مواد لازم

  • خیار: نصف یک عدد

طرز استفاده

  1. خیار را عمودی برش بزنید و آن را روی نواحی مدنظر پوست خود قرار دهید.
  2. بعد از ۳۰ دقیقه تکه‌های خیار را از پوست خود بردارید و آن‌ها را دور بیندازید. سپس پوست خود را با آب خنک بشویید.
  3. هر روز این روش درمانی را به کار بگیرید تا سریع نتیجه بگیرید.

۹. روغن زیتون

روغن زیتون یک ترکیب عالی برای درمان جای جوش و لکه‌های تیره به شمار می‌رود. این روغن منبع سرشار ویتامین‌های A، B1، B2، C، D و E محسوب می‌شود. روغن زیتون خواص ضدالتهابی دارد و به مبارزه با باکتری‌های موجود روی پوست، پیشگیری از چرب و خشک شدن پوست و سرعت بخشیدن به فرآیند درمان جای جوش کمک می‌کند. علاوه بر این مواد مغذی موجود در این روغن می‌توانند پوست آسیب‌دیده را درمان کنند و از این طریق به شما پوستی نرم و لطیف هدیه دهند. می‌توانید از این روغن برای متعادل کردن چربی پوست خود استفاده کنید.

مواد لازم

  • روغن زیتون: چند قطره
  • پارچه‌ی تمیز: یک تکه

طرز استفاده

  1. چند قطره از روغن زیتون را روی پوست خود بمالید. روغن را برای چند دقیقه روی پوستتان ماساژ دهید.
  2. یک تکه پارچه‌‌ی تمیز را گرم کنید و روی پوست خود نگه دارید تا منافذ باز پوستتان بسته شوند. این کار همچنین به متعادل کردن چربی اضافی پوست کمک می‌کند. بعد از حدود ۵ تا ۷ دقیقه صورت خود را با آب بشویید.

۱۰. عسل

عسل

عسل یک ترکیب طبیعی است که می‌تواند در رفع جای جوش مفید باشد. عسل حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است و به همین علت می‌تواند به درمان سلول‌های پوستی مرده، از بین بردن باکتری‌های پوستی، کاهش تورم، قرمزی و التهاب پوست کمک کند. علاوه بر این ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در عسل می‌توانند در نرم و لطیف کردن، همچنین افزایش سلامت پوست مفید باشند. عسل خام بهترین نوع عسل برای استفاده‌ی موضعی است.

مواد لازم

  • عسل: یک قاشق چای‌خوری

طرز استفاده

  1. عسل را با حرکات دورانی روی تمام پوست خود، به‌ویژه ناحیه‌ی دچار جای جوش ماساژ دهید.
  2. ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس صورت خود را با آب گرم بشویید.
  3. دست‌کم دو بار در هفته از عسل روی پوست خود استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
  4. همچنین می‌توانید برای درمان سریع‌تر جای جوش، یک قاشق چای‌خوری عسل را با یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین مخلوط کنید و روی پوست خود بمالید‌ تا جای جوش‌هایتان کمرنگ شوند.

۱۱. سیب‌زمینی

سیب‌زمینی هم می‌تواند در از بین بردن جای جوش اثرگذار باشد. سیب‌زمینی برای سلامت پوست مفید است. خواص بهبوددهنده‌ی این ماده‌ی غذایی به برطرف کردن اسکار جوش کمک می‌کنند.

مواد لازم

  • سیب‌زمینی تازه: یک عدد

طرز تهیه

  1. یک عدد سیب‌زمینی تازه را حلقه‌ای خرد کنید.
  2. حلقه‌های سیب‌زمینی را به‌طور مستقیم روی نواحی مدنظر پوست خود قرار دهید و بگذارید به مدت ۶۰ دقیقه روی پوستتان بمانند.
  3. در پایان تکه‌های سیب‌زمینی را از پوست خود بردارید و دور بیندازید. سپس صورتتان را با آب گرم بشویید.
  4. همچنین می‌توانید از آب سیب‌زمینی استفاده کنید. یک عدد سیب‌زمینی را رنده کنید و آب آن را با انگشتان دست خود یا یک تکه پنبه روی پوستتان بمالید.

۱۲. اسکراب شکر

اسکراب شکر به از بین بردن سلول‌های پوستی مرده کمک می‌کند. اسکراب شکر در درمان جای جوش عالی عمل می‌کند.

مواد لازم

  • شکر: سه قاشق چای‌خوری
  • روغن زیتون: دو قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  1. برای درست کردن اسکراب شکر یک کاسه بردارید و روغن زیتون و شکر را خوب با هم مخلوط کنید.
  2. اسکراب ایجاد شده را روی صورتتان قرار دهید و ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس صورتتان را با آب و یک صابون ملایم بشویید.
  3. دست‌کم چهار بار در هفته از این اسکراب استفاده کنید تا نتیجه بگیرید.

۱۳. گلاب و گلیسرین

گلیسرین یک ترکیب رایج در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست به شمار می‌رود. گلیسرین خواص بهبوددهنده‌ی قوی دارد و می‌‌تواند پوست آسیب‌دیده را ترمیم کند و جای‌ جوش را به‌طور طبیعی از بین ببرد.

مواد لازم

  • گلاب: دو قاشق چای‌خوری
  • گلیسرین: یک قاشق چای‌خوری

طرز استفاده

  1. گلاب و گلیسرین را خوب با هم ترکیب کنید.
  2. مخلوط ایجاد شده را روی ناحیه‌ی مدنظر از پوست خود قرار دهید. مخلوط را با حرکات دورانی روی پوستتان ماساژ دهید.
  3. بعد از ۱۵ دقیقه صورتتان را با آب بشویید.
  4. می‌توانید قبل از اینکه بخوابید، ماسک ذکر شده را روی پوست خود قرار دهید.

۱۴. زرچوبه

زردچوبه برای رفع جای جوش

زردچوبه حاوی خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است و می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد و چربی اضافی پوست را برطرف کند.

مواد لازم

  • پودر زردچوبه: دو قاشق چای‌خوری
  • شیر: دو قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  1. پودر زردچوبه و شیر را در یک کاسه خوب با هم مخلوط کنید.
  2. ترکیب را روی نواحی مدنظر یا تمام صورت خود بمالید.
  3. ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس صورتتان را با آب بشویید.
  4. می‌توانید دو بار در روز از این روش خانگی برای درمان جای جوش استفاده کنید.

۱۵. سرکه‌ی سیب و عسل

سرکه‌ی سیب یک ترکیب ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی است و باکتری‌های مضر روی پوست را از بین می‌برد. علاوه بر این می‌تواند چربی اضافی پوست را رفع کرده و منافذ بزرگ پوست را کوچک کند. سرکه‌ی سیب همچنین می‌تواند پوست را یکنواخت کرده و جای جوش‌ را کمرنگ کند. سرکه‌ی سیب زمانی که با عسل مخلوط می‌شود، یک ترکیب عالی را برای از بین بردن جای جوش تشکیل می‌دهد. عسل یک ترکیب ضدالتهابی است و به کاهش تورم و التهاب ناشی از آکنه کمک می‌کند.

مواد لازم

  • سرکه‌ی سیب: یک قاشق غذاخوری
  • عسل: یک قاشق چای‌خوری
  • پنبه

طرز تهیه

  1. یک کاسه بردارید و در آن سرکه‌ی سیب و عسل را با هم ترکیب کنید. اگر پوست حساسی دارید، سرکه‌ی سیب را با مقدار مساوی آب رقیق کنید.
  2. مخلوط را با استفاده از پنبه روی نواحی مدنظر پوست قرار دهید.
  3. اجازه دهید مخلوط به‌طور طبیعی خشک شود. بعد از تقریبا ۱۵ دقیقه صورتتان را با آب گرم بشویید.
  4. سه بار در روز این ترفند طبیعی را به کار بگیرید.

۱۶. روغن درخت چای

روغن درخت چای یک ترکیب مفید برای بهبود جای جوش محسوب می‌شود. علاوه بر این یک ترکیب ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی است که خواص ضدباکتریایی دارد. روغن درخت چای می‌تواند پوست را یکنواخت کند و جای جوش را به‌تدریج از بین ببرد.

مواد لازم

  • روغن درخت چای: چند قطره
  • پنبه

طرز استفاده

  1. پنبه را به روغن درخت چای آغشته کنید و آن را روی پوست خود بمالید.
  2. همچنین می‌توانید به روغن درخت چای چند قطره روغن نارگیل اضافه کنید، چون این روغن هم به درمان سریع جای جوش کمک می‌کند.
  3. برای اینکه نتیجه‌ی خوبی بگیرید، دو بار در روز از این روش استفاده کنید.

چطور از بروز جای جوش پیشگیری کنیم؟

بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که با انجام اقدامات لازم از شکل‌گیری جای جوش جلوگیری کنید. در این راستا نکات زیر را در نظر داشته باشید.

۱. صبر کنید تا جای جوش به‌طور طبیعی درمان شود

جوش و جای جوش را دستکاری نکنید. اگر اسکار را دستکاری کنید یا خراش دهید، دوباره بروز خواهد کرد. این موضوع فرآیند بهبود جای جوش را طولانی می‌کند و باعث می‌شود رفع جای جوش از پوست دشوار شود.

۲. جوش را به‌ محض بروز درمان کنید

بعضی از انواع جوش خود‌به‌خود درمان می‌شوند؛ با این حال اگر بعضی دیگر را به موقع درمان نکنید، جای آن‌‌ها روی پوستتان باقی می‌ماند. درمان فوری جوش احتمال شکل‌گیری جای جوش را کاهش می‌دهد.

۳. التهاب را سریع درمان کنید

التهاب علت اصلی شکل‌گیری جای جوش است. محصولات مختلف مراقبت از پوست می‌توانند به کاهش التهاب پوست کمک کنند. باید از بین بردن التهاب را هدف اولیه‌ی خود قرار دهید تا پوستتان تحریک نشود.

۴. دستکاری کردن و ترکاندن جوش ممنوع!

حتما زیاد شنیده‌اید که نباید جوش‌های خود را بترکانید یا آن‌ها را دستکاری کنید، با این حال متأسفانه بسیاری از افراد به انجام این کار عادت دارند. زمانی که جوش را می‌ترکانید، باعث می‌شوید به‌طور عمیق‌تر وارد پوست شود که این موضوع احتمال شکل گرفتن جای جوش را افزایش می‌دهد.

۵. ببینید پوستتان مستعد جای جوش است یا نه

اگر پوستتان به‌گونه‌ای است که معمولا جای جوش روی آن باقی می‌ماند، با متخصص پوست درباره‌ی راه‌حل‌های ممکن برای رفع این مشکل مشورت کنید.

۶. اگر جوش کیستی دارید، نباید خودتان آن‌ها را درمان کنید

درمان جوش کیستی به کمک پزشک نیاز دارد. این نوع جوش‌ به‌صورت برآمدگی‌های بزرگ و دردناک بروز می‌کند. اگر خودتان برای درمان جوش کیستی اقدام کنید، جای جوش روی پوستتان باقی می‌ماند.

۷. به رژیم غذایی خود دقت کنید

هر روز حدود ۲ لیتر آب تصفیه شده بخورید. همچنین یک رژیم غذایی متعادل را دنبال کنید که شامل میوه‌ها و سبزیجات تازه است. از مصرف مواد غذایی سرشار از چربی زیاد اجتناب کنید. این موضوع برای سالم نگه داشتن پوست و همچنین پیشگیری از شکل گرفتن جای جوش اهمیت دارد.

۸. از محصولات مراقبت از پوست ملایم استفاده کنید

از محصولاتی برای مراقبت از پوست خود استفاده کنید که شامل سالیسیلیک اسید، بنزوئیل پراکسید، گلیسیرین یا هیالورونیک اسید باشند. ترکیبات ذکر شده پوست را تحریک نمی‌کنند و در حفظ رطوبت پوست هم مفید هستند.

کلام آخر

جای جوش می‌تواند زیبایی پوست شما را از بین ببرد. لازم نیست تا آخر عمرتان نگران جای جوش‌های خود باشید. شما لیاقت این را دارید که پوستی صاف و شفاف داشته باشید. می‌توانید برای درمان جای جوش خود از ترکیبات طبیعی مختلف از جمله عسل، آب‌لیمو، تخم شنبلیله، گلیسیرین، ژل آلوئه‌ورا، سرکه‌ی سیب، زردچوبه و… استفاده کنید. البته روش‌های طبیعی برای همه جواب نمی‌دهند. اگر روش‌های خانگی ذکر شده در این مقاله را امتحان کردید، ولی نتیجه‌ای نگرفتید، حتما برای درمان فوری جای جوش‌های خود به یک متخصص پوست حاذق مراجعه کنید. قبل از مراجعه به متخصص پوست حتما درباره‌ی پزشک تحقیق کنید تا مطمئن شوید پزشک خوبی است. بعضی از پزشکان به دلیل نداشتن علم و مهارت کافی باعث می‌شوند پوست مراجعین بدتر از قبل شود. در بخش کامنت‌ها به ما بگویید برای درمان جای جوش‌های خود تا به حال چه روش‌هایی را امتحان کرده‌اید و از کدام روش‌ها نتیجه گرفته‌اید؟

منبع: natural remedy ideas

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *