چرا ایکس‌باکس سری اس بهترین و ارزان‌ترین راه برای بازی کردن در ایران است؟

میدان رقابت کنسول‌های بازی در طی دهه‌های گذشته، مبارزان قدری را به خود دیده و مسیر دورودرازی را پیموده است. همین چند سال پیش بود که مایکروسافت با عرضه‌ی کنسول ایکس‌باکس وان نسل هشتم را رقم زد و فکر نمی‌کرد که چنین روزهای سختی پیش رویش باشند. موفقیت کنسول Xbox 360، پایه‌ی قدرتمندی بود تا مایکروسافت نسل جدید را بر آن بنا کند؛ اما تصمیمات اشتباه درنهایت منجر به باختن رقابت به حریف دیرینه شد. سالها از آن روز گذشته و مایکروسافت از اشتباهات قدیمی‌اش درس گرفته و حال با رهبری فیل اسپنسر و استودیوهای جدید، به دنبال تاریخ‌سازی با دو کنسول کاملاً متفاوت است: ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس

بدون شک سری ایکس،‌ چهره‌ی اصلی نسل نهم برای مایکروسافت و همان قهرمانی است که قرار است تا دقیقه‌ی آخر در میدان نبرد بماند و بهترین عملکرد را از خود نشان دهد؛ اما این بار شاهد عرضه‌ی یک کنسول جدید هستیم که بر پایه‌ی موفقیت چند سال اخیر ایکس‌باکس طراحی و عرضه‌شده است. ایکس‌باکس سری اس، رسماً کوچک‌ترین دستگاه بازی مایکروسافت است که تابه‌حال ساخته‌شده و اگرچه طراحی متفاوت با آنچه تابه‌حال دیده‌ایم دارد؛ اما ادامه‌دهنده‌ی راه کنسول دیجیتال ایکس‌باکس وان است و این بار هم خبری از درایو نوری و قابلیت اجرای بازی از دیسک نیست. در این مطلب به بررسی سؤال بزرگی خواهیم پرداخت و آن‌هم این که که چرا Xbox Series S مقرون به‌صرفه‌ترین دستگاه بازی برای ورود به نسل جدید است؟‌

نسل جدید کنسول‌ها

مایکروسافت روزهای سختی را با عرضه‌ی ایکس‌باکس وان شروع کرد؛ تصمیمات ردموندی‌ها چندان به دل طرفداران ننشست و دلیل آن‌هم عدم یافتن نیاز بازی‌کنان و عرضه یک کنسول بر اساس ایده‌هایی بود که در عمل و زیر سایه‌ی تبلیغات حریف، علیه خودش به کار گرفته شد. اتصال مداوم کنسول به اینترنت و قفل شدن دیسک بازی هنگام استفاده روی یک کنسول، تصمیماتی بود که کاخ رؤیاهای ایکس‌باکس را در چند ماه ابتدایی عرضه تخریب کرد. تمسخر این سیاست توسط پلی‌استیشن در نمایشگاه E3، نشان از نسلی سخت برای مایکروسافت می‌‌داد. حضور فیل اسپنسر به‌عنوان مدیر جدید و قرار گرفتن ساتیا نادلا در مقام مدیرعاملی مایکروسافت، نشانه‌های مثبتی برای طرفداران قدیمی ایکس‌باکس بود.

حضور فیل اسپنسر در مقام ریاست ایکس‌باکس با تغییرات گسترده‌ای همراه شد؛ بالاخره آن کنسول اولیه با یک مدل کوچک‌تر و بهینه‌تر جایگزین شد و تمام سعی و تلاش تیم، به بازگردانی اعتماد به برند ایکس‌باکس ختم شد. این سیاست با خرید استودیوهای کوچک‌ و بزرگ و تقویت زیرساخت‌هایی که بعدها به نقطه‌ی قوت تبدیل شدند،‌ بالاخره به تاریکی خاتمه داد و همه‌چیز را آماده‌ی شروع یک نسل جدید کرد؛ نسل تازه‌ای با دو کنسول جدید،‌ سرویس‌های آنلاین پرطرفدار و البته بیشترین تعداد استودیو بازی‌سازی که می‌تواند مشکل نبود بازی‌های انحصاری بزرگ را حل کند.

نسل نهم کنسول‌ها با نسل هشتم تفاوت‌های زیادی کرده و میدان نبرد کاملاً تغییریافته است. زمانی مایکروسافت به دنبال ارائه یک دستگاه با سرویس‌های آنلاین بود؛ اما چنین ایده‌ای برای نسل هشتم زود بود و عدم گسترش مناسب بازی‌های آنلاین، اجازه‌ی موفقیت آن ایده‌ را نداد. حال که نسل نهم شروع‌شده و بالاخره مزه‌ی سخت‌افزار جدید را چشیده‌ایم، می‌بینیم دیگر خبری از اجرای آفلاین بازی‌ها نیست. اگرچه این کار را همچنان می‌توان انجام داد؛ اما اجرای بازی‌ها به‌صورت کاملاً آفلاین دیگر منطقی نیست و حال بزرگ‌ترین مزیت ایکس‌باکس،‌ سرویس ایکس‌باکس گیم پس است که شاید برگ برنده‌ی نسل و کنسول ایکس‌باکس سری اس به‌حساب آید.

معرفی ایکس‌باکس سری

سونی در سوی دیگر، به ترکیب برنده‌ی خود دست نزده و تمرکزش را روی بازی‌های انحصاری و تراز اول قرار داده که در طی چند سال اخیر،‌ محبوبیت زیادی برای پلی‌استیشن به ارمغان آورده؛ مهم نیست لست آو آس باشد یا گاد آو وار، تنها انتشار یک شماره از آن‌ها می‌تواند موفقیت یک نسل را تضمین کند. این استراتژی است که با عناوین بلاک باستر پیش می‌رود؛ اما مایکروسافت مسیر دیگری را پیموده و به رقابت‌‌ سر فروش کنسول و سخت‌افزار فکر نمی‌کند. در جلسه‌های دادگاهی بین اپیک گیمز و شرکت اپل بود که جزئیات جالبی از فروش کنسول‌های مایکروسافت و سونی را شنیدیم و فهمیدیم که مایکروسافت هیچ‌گاه از فروش ایکس‌باکس سود نکرده و این تنها سرویس‌ها و بازی‌ها بوده‌اند که موفقیت این برند را تضمین کرده‌‌اند. حال می‌توانیم ببینیم که هدف‌گذاری این دو شرکت در نسل جدید متفاوت است و استراتژی‌ها هم متفاوت؛ ایکس‌باکس در حال حاضر آن کمپانی است که به فکر توسعه‌دهندگان مستقل است و همچنین سرویس‌های کاربر محور را در دستور کار قرار داده؛ پلی‌استیشن اما از ترکیب برنده‌ی خود بهره می‌برد و فعلاً به فکر ایجاد تغییرات رادیکال و سرمایه‌گذاری در سرویس‌های مشابه مایکروسافت نیست.

آنچه در نسل جدید کنسول‌ها اهمیت پیداکرده، کشاندن مخاطب پای بازی است؛ مهم نیست روی چه دستگاهی و در چه شرایط زمانی و مکانی! سرویس‌های جالبی مانند xCloud به مایکروسافت اجازه داده تا ایده‌ی حذف سخت‌افزار و ارائه یک سرویس بازی مشابه نتفلیکس بیش از همیشه به واقعیت نزدیک شود؛ اما این باعث حذف سخت‌افزار نشده و صنعت بازی به‌خوبی می‌داند که صحبت در مورد روزهای بدون سخت‌افزار،‌ فعلاً ممکن نیست. اما وقتی صحبت به تغییر نسل می‌رسد، هیجان بسیار زیادی به دلیل دریافت بازی‌های با گرافیک بهتر و سخت‌افزاری قدرتمند‌تر وجود دارد. این هیجان با معرفی کنسول ایکس‌باکس سری ایکس به اوج رسید؛ کنسولی با ظاهری کاملاً متفاوت و البته قدرتی بسیار زیاد که کسی انتظارش را نداشت. مدت‌ها بود از قدرت این کنسول جدید می‌شنیدیم؛ اما کسی فکرش را نمی‌کرد که با دستگاهی قدرتمندتر از پلی‌استیشن ۵ روبه‌رو باشیم که اندازه‌ی کوچک‌تری دارد.

سری ایکس دقیقاً همان چیزی بود که اسپنسر دنبالش بود و آن‌هم ارائه یک سخت‌افزار که بتواند تمامی بازی‌ها را به بهترین شیوه‌ اجرا کند و راه انتقاد را ببندد؛ اما در سوی دیگر، مسیر جالبی با عرضه‌ی مدل دیجیتال ایکس‌باکس وان پیموده شده بود و نمی‌شد تمام آن تلاش و زحمت چندساله را به‌یک‌باره رها کرد. شیوع همه‌گیری کرونا و ایجاد مشکلات مالی برای کشورهای بزرگ و جهان اول، نیاز به یک کنسول مقرون‌به‌صرفه، اما قدرتمند را بیش‌ازپیش مطرح کرد. خانواده‌های زیادی از کار بیکار شده بودند و پرداخت ۵۰۰ دلار برای یک کنسول جدید برای خیلی‌ از افراد ممکن نبود؛ به‌خصوص آنکه نسل نهم با تلویزیون‌های ۴K معنی پیدا می‌کند و این به معنی آن است که باید ۱۰۰۰ دلار دیگر هم برای ارتقاء تلویزیون، هزینه کرد.

مایکروسافت با در نظر گرفتن شرایط فعلی، یک گزینه‌ی مناسب برای ورود به نسل جدید معرفی کرد و آن‌هم کنسول ایکس‌باکس سری اس بود. این دستگاه کوچک در نگاه اول تعجب همگان را برانگیخت و سؤالات زیادی را ایجاد کرد. ایکس‌باکس به دنبال چه است؟ آیا این کنسول می‌تواند بازی‌های نسل جدید را اجرا کند؟‌ اصلاً چرا باید یک دستگاه کاملاً دیجیتال خریداری کرد؟ این سؤالاتی بود که با عرضه‌ی کنسول، پاسخ مناسبی برای آن‌ها پیدا شد. ورود به نسل نهم، نیازمند هزینه‌ی بالایی بود، از سویی سالهای اول شروع نسل جدید، با عناوین میان نسلی همراه است و کمتر شرکتی کنسول‌های قدیمی‌تر را رها می‌کند. با توجه به پشتیبانی از کنسول‌های نسل پیشین توسط مایکروسافت و سونی، طبیعی است که هنوز بازی‌هایی با امکان استفاده از تمام قدرت کنسول را نبینیم و این دلیلی است که سری اس را یک سر و گردن از کنسول‌های دیگر بالاتر نشان می‌دهد.

ایکس‌باکس سری اس

Xbox Series S به دنبال اجرای بازی‌ها با آخرین کیفیت ممکن نیست و مشخص است که قدرت مدل سری ایکس را هم ندارد؛ اما تمامی بازی‌ها را به‌خوبی اجرا می‌کند و رزولوشن ۱۴۴۰p را برای تمامی بازی‌های جدید تضمین می‌کند. همین باعث می‌شود تا انتخاب برای افرادی که به دنبال ورود به نسل جدید هستند، آسان شود. اگر یک تلویزیون ۴K‌ با پشتیبانی از فناوری‌های جدید دارید،‌ بهتر است به فکر خرید یک سخت‌افزار قدرتمندتر باشید؛ اما اگر بودجه‌ی محدودی دارید و می‌خواهید تمامی بازی‌های جدید را تجربه کنید و برای یک نسل هم توسط مایکروسافت پشتیبانی شوید، وقت آن است به فکر خرید سری اس بیفتید که علیرغم اندازه‌ی کوچکش، شمارا شگفت‌زده خواهد کرد.

من چند ماهی است که با این کنسول سروکله زده‌ام و تمامی جنبه‌های آن را از دید یک مخاطب بازی ایرانی بررسی کرده‌ام؛ همان‌طور که می‌دانید، کشور ما با کشورهای بزرگی مانند ایالات‌متحده و کشورهای اروپایی تفاوت زیادی دارد و چالش‌های اساسی به‌عنوان یک بازی‌کننده جلوی راه ماست. به همین دلیل است که هنگام بررسی کنسول و جنبه‌های مختلف آن، باید محدودیت‌ها به‌عنوان یک کاربر ایرانی هم را در نظر داشت و خوشبختانه ایکس‌باکس سری اس از این نظر هم محدودیت خاصی برای یک ایرانی ایجاد نمی‌کند و حتی برای ما که بودجه‌ی چندان زیادی برای خرید یک کنسول بازی نداریم و باید هزینه‌ی زیادی را برای بازی‌های جدید بپردازیم؛ اما گیم پس می‌تواند بیش از دیگر کشورها به درد ما بخورد و به‌خصوص حال که مایکروسافت تصمیم گرفته تا تمامی بازی‌هایش را روز اول در دسترس کاربران این سرویس قرار دهد.

ایکس‌باکس سری اس تمام هیجان نسل جدید را در قالب یک سخت‌افزار کوچک‌تر و بهینه‌تر گنجانده است. همان لحظه که جعبه‌ی کنسول را باز می‌کنید، هیجان شروع نسل وارد اتاق می‌شود؛ می‌توانید ببینید که ایکس‌باکس به‌خوبی از پس چالش‌های طراحی این مدل کوچک برآمده و باورتان نمی‌شود که چنین سخت‌افزار قدرتمندی در این قالب کوچک و بدون صدا قرارگرفته است. یکی از مهم‌ترین المان‌های نسل جدید،‌ استفاده از حافظه اس‌اس‌دی است که دنیایی از تغییرات را پدید آورده است. توسعه‌‌دهندگان مختلفی از طراحی بازی‌های بزرگ‌تر و بهینه‌تر صحبت می‌کنند و همین تغییر به‌ظاهر کوچک است که می‌تواند نسل پیش‌ رو را به بهشتی برای بازی‌کنان تبدیل کنند.

حافظه‌ی اس‌اس‌دی بدون شک برگ برنده‌ی نسل نهم است که کمتر به آن توجه شده است. دیگر خبری از آن صفحات لودینگ و بارگذاری آزاردهنده نیست و لازم نیست چند دقیقه برای بارگذاری بازی منتظر بمانید. همچنین امکان تجربه‌ی بازی‌های جهان باز، راحت‌تر از همیشه شده و این مزیتی است که چالش‌های اساسی را در نسل پیشین ایجاد کرد و شاهد ایجاد تفاوت زیادی میان نسخه‌ی کامپیوتر یک بازی و نسخه‌ی کنسول آن بودیم. مزیت‌هایی مانند ری‌ تریسینگ و اجرای بازی با ۱۲۰ فریم در ثانیه، دیگر برای کاربران کنسول، آرزو به‌حساب نمی‌آید و نسل جدید، عملاً فکر مداوم به سخت‌افزار را کاهش داده و به‌جای آن، تمرکز را روی بازی و محتوا گذاشته است.

اگرچه روزهای اول نسل، همه به فکر ظاهر و سخت‌افزار بودند و مداوم طراحی کنسول‌ها را به چالش می‌کشیدند، این اتفاقی است که برای هر خریدار کنسول ایکس‌باکس سری اس هم رخ می‌دهد و اوایل، تمام تمرکز شما روی ظاهر و قابلیت‌های فیزیکی است؛ اما به‌مرورزمان، خواهید دید که این بازی‌ها و محتواست که شما را پای این کنسول نگه می‌دارد و حتی ممکن است هفته‌ها نگاهی هم به کنسول نیندازند و تنها با فشردن دکمه‌ی ایکس‌باکس روی دسته و در کسری از ثانیه، وارد منو اصلی شوید و زیر یک دقیقه، بازی مورد علاقه خود را شروع کنید. این تمام چیزی است که نسل جدید به دنبالش است؛ رسیدن به بازی مورد علاقه در سریع‌ترین زمان ممکن، بدون فکر در مورد اینکه فن کنسول صدا می‌دهد یا این لعنتی چرا روشن نمی‌شود!

xbox series s

در چند ماه شروع نسل جدید، بحث در مورد ظاهر کنسول‌ها به بحث در مورد کارایی سخت‌افزار تغییر پیدا کرد. استودیوها هر بار به تنور این بحث‌ها دمیدند و با انتشار نسخه‌های ارتقاءافته از بازی‌هایشان برای کنسول‌های جدید،‌ طرفداران را مجاب به توجه به اعداد و ارقامی تکراری کردند؛ رزولوشن ۴K و ۶۰‌ فریم در ثانیه و اجرای بازی زیر ۱۰ ثانیه؛ این بحث‌ها هنوز هم با انتشار یک بازی جدید ادامه دارد و فعلاً بررسی فنی کنسول‌ها و کارایی آن‌ها، برای افراد زیادی تازگی دارد.

با توجه به نبود بازی‌های جدید برای کنسول‌های نسل نهم، نکته‌‌ای که نقش اساسی را در ماه‌های اولیه ایفا کرد، قابلیت اجرای بازی‌های قدیمی و کلاسیک روی نسل جدید، با ویژگی‌های تازه بود. می‌دانیم که سرویس گیم پس بیش از ۱۰۰ بازی مختلف را به مخاطب پوشش می‌دهد و این عناوین تنها مربوط به نسل پیشین نیستند، می‌توانید بازی‌های کلاسیک Xbox 360 را هم بازی کنید و همین باعث می‌شود تا خرید یک کنسول جدید، نسل‌های پیشین را هم پوشش دهد. این نکته‌ای است که ابتدا به چشم نمی‌آید؛ اما هر چه در کاتالوگ بازی‌های گیم پس بیشتر جستجو می‌کنید، بازی‌های قدیمی جالبی را خواهید دید که تجربه‌ی دوباره آن‌ها شما را فریب خواهد داد.

قابلیت‌های تازه مانند HDR خودکار و امکان بارگذاری بازی در سریع‌ترین زمان ممکن، تجربه‌ی آثار قدیمی را لذت‌بخش‌تر از نسل پیشین کرده است. مهم نیست مجموعه‌ی گیرز را تجربه کرده باشید یا اینکه صدها ساعت هیلو یا فالوت بازی کرده باشید، ویژگی‌های جالبی مانند قابلیت اجرا با ۱۲۰ فریم در ثانیه، هر بازی‌کنی را پای این آثار قدیمی خواهد نشاند. پژوهش‌ها نشان داده که سرویس گیم پس، میزان ساعات بازی را میان طرفداران ایکس‌باکس بالا برده و این فرصت مناسبی برای هر بازی است که می‌خواهد خود را بهتر نشان دهد و طرفداران تازه‌ای را پدید آورد.

سرویس‌های آنلاین ایکس‌باکس باعث رشد استودیوهای مستقل و بازی‌های ایندی شده که نسل جدید را مهیج‌تر از قبل خواهد کرد. کافی است بازی به سرویس گیم پس اضافه شود و هیچ کمپین تبلیغاتی بهتر از این برای یک اثر مستقل وجود نخواهد داشت؛ شخصاً بازی‌های مستقل مختلفی را که کمتر به آن توجه شده بود را از گیم پس دانلود و بازی کردم و از لحظه‌به‌لحظه‌ی آن‌ها لذت بردم. مایکروسافت به‌خوبی توانسته یک سرویس آنلاین کاربرپسند برای نسل نهم ارائه دهد که زندگی بدون آن برای هر کاربری سخت خواهد بود.

در سوی دیگر سونی مانند همیشه روی سخت‌افزار مانور داده و توانسته یک کنسول قدرتمند و زیبا با ویژگی‌های منحصربه‌فرد به بازار ارائه کند. دسته دوال‌‌سنس، شاید بزرگ‌ترین مزیت خرید یک پلی‌استیشن ۵ است که امکان تجربه‌ی بازی‌ها به‌صورت پویاتر و بهتر را می‌دهد. این دسته به حدی خوب عمل کرده که حتی فیل اسپنسر را هم به فکر ساخت یک کنترلر جدید با ویژگی‌های این دسته انداخته و این نشان از مهندسی بی‌نظیر پلی‌استیشن دارد. عملکرد این کنسول به‌اندازه‌ای خوب بوده که مارک سرنی، طراح پلی‌استیشن، جایزه‌ی بهترین توسعه‌دهنده و طراح کنسول را به‌عنوان یک خارجی از سوی ژاپنی‌ها دریافت کرده و اسم خود را کنار افرادی مانند میاموتو جاودانه کرده است.

پلی‌استیشن در برابر ایکس‌باکس

همان‌طور که گفتیم، استراتژی سونی در نسل جدید ثابت باقی‌مانده و تابه‌حال بازی‌های انحصاری باکیفیتی مانند ریترنال و رچت و کلنک را دیده‌ایم که امتیازهای بسیار خوبی دریافت کرده‌اند و موردحمایت طرفداران قرارگرفته‌اند؛ این در حالی است که ایکس‌باکس تمامی بازی‌هایش را برای کامپیوتر هم منتشر می‌کند و ازآنجایی‌که سیستم‌عامل ویندوز هم به مایکروسافت تعلق دارد؛ کنترل آن می‌تواند استراتژی بهتری برای ردموندی‌ها باشد. این نکته باعث شده تا انتخاب میان کنسول‌های ایکس‌باکس سری و پلی‌استیشن ۵ برعکس نسل پیشین، ساده نباشد.

درگذشته، انتخاب میان دو کنسول، به معنی مقایسه‌ی فنی سخت‌افزار و بررسی دقیق تاریخ انتشار بازی‌ها بود؛ اما در حال حاضر، فاکتورهای دیگری وارد معادله شده و نمی‌توان به‌سادگی پاسخ را پیدا کرد. سؤالات زیادی برای شما پیش می‌آید؛ آیا می‌خواهم بازی‌های انحصاری سونی را تجربه کنم؟ آیا سرویس گیم بیشتر به درد من می‌خورد و توانایی پرداخت ۷۰ دلار برای هر بازی جدید را ندارم؟ آیا امکان اجرای بازی‌های قدیمی با ویژگی‌های گرافیکی جدید برای من اهمیت دارد؟ این سؤالاتی است که باید هر کاربر به‌تنهایی جواب دهد و نمی‌توان یک پاسخ دقیق برای آن‌ها پیدا کرد؛ در این مطلب سعی خواهیم کرد تا تجربه‌ی چندماهه با کنسول ایکس‌باکس سری اس را تشریح کنیم و نشان دهیم که این دستگاه گیمینگ، می‌تواند نیازهای یک کاربر ایرانی عاشق بازی را به‌خوبی جواب دهد و شیوه‌ی مناسبی برای شروع نسل جدید باشد.

می‌دانم مایکروسافت و کنسول ایکس‌باکس میان ایرانی‌ها یک چهره‌ی مناسب ندارد و بیشتر بازی‌کنان ایرانی، عاشق کنسول پلی‌استیشن ۴ هستند و انحصاری‌های سونی را می‌پرستند، اما یک بازی‌کننده نیازی به طرفداری از یک برند خاص ندارد و می‌داند که دنیای گیمینگ سرشار از جذابیت‌ها و تجربه‌هایی است که خاطره ساز می‌شوند. تمامی نشانه‌ها حاکی از بازگشت ایکس‌باکس به روند نسل هفتم دارد و کسب مالکیت شرکت بتسدا و استودیوهای آن‌هم باعث شده تا بهترین بازی‌ها مانند فالوت و الدر اسکرولز، حال در انحصار مایکروسافت باشند و احتمال انتشار آن‌ها برای پلی‌استیشن به پایین‌تر حد ممکن برسد؛ این اسامی است که سالها خاطره برای بازی‌کنان ساخته‌اند و مایکروسافت باور دارد که تجربه‌ی آن‌ها روی کنسول‌هایی مانند ایکس‌باکس سری اس و گیم پس، بهترین شیوه خواهد بود.

نسل نهم را از جهات مختلفی می‌توان بررسی کرد؛ اما آنچه لازم است بدانید این است که کنسول Xbox Series S قادر به پاسخ‌گویی به نیازهای یک بازی‌کننده در طی سالهای آینده با هزینه‌ی پایین است؛ این کنسول به شما یادآوری می‌کند که لازم نیست حتماً بازی‌ها را با رزولوشن ۴K تجربه کرد و اگر نگاهی به پژوهش‌های اخیر شبکه‌ی استیم هم بیندازیم، خواهیم دید که درصد بسیار پایین از کاربران، سخت‌افزار لازم را برای تجربه‌ی بازی‌ها با رزولوشن ۴K و آخرین کیفیت ممکن دارند. همین باعث می‌شود تا سری اس، انتخاب جالبی برای نسل جدید کنسول‌ها باشد؛ از سویی شما وارد نسل می‌شوید و می‌دانید که چندین سال پشتیبانی مناسب دریافت می‌کنید و از سویی هم نیاز به پرداخت هزینه‌ی بالایی برای یک دستگاه گیمینگ نخواهد داشت. آنچه نسل جدید به ما یادآوری می‌کند، تفاوت میان یک دستگاه گیمینگ با یک کامپیوتر است که بازی‌های ویدیویی، شاید اولویت کاربرانش نباشند. ایکس‌‌باکس سری اس، دستگاهی است که شمارا از فکر به مشخصات سخت‌افزاری و ارورهای متعدد بازی‌های کامپیوتر راحت می‌کند و البته، همان تجربه‌ی کامل را با هزینه‌ی پایینی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

نسل جدید کنسول‌ها تازه شروع به کارکرده و هنوز هیچ اتفاق بزرگی را ندیده‌ایم و مایکروسافت هم تازه از پاییز امسال می‌خواهد عناوین بزرگش را مانند فوتزا هورایزن ۵ و هیلو اینفینیت را عرضه کند و قول داده تا هرماه، یک بازی بزرگ را برای کاربران گیم پس منتشر کند؛ این اتفاقی است که نسل جدید را از نسل پیشین جدا کرده و باعث شده تا کم‌کم آن بحث‌های سنتی میان سخت‌افزارها را کنار بگذاریم و تنها به بازی‌های ویدیویی عشق بورزیم و از لحظات پیش‌رو لذت ببریم؛ مهم نیست پلی‌استیشن ۵ را تهیه‌کرده باشیم یا ایکس‌باکس سری؛ این نسلی است که به دنبال خاطره سازی با عناوین بزرگ و جنجالی است که فعلاً در گوشه و کنار استودیوها خود را پنهان کرده؛ اما بالاخره روزی به دست طرفداران می‌رسند و روزهای شیرینی برای آن‌ها می‌سازند. با بررسی جوانب مختلف نسل جدید، وقت آن است کنسول‌ ایکس‌باکس سری اس را به وسط میدان بیاوریم و این سخت‌افزار کوچک را از تمامی جنبه‌ها و برای یک بازی‌کننده ایرانی تشریح کنیم تا ببینید که چرا می‌گوییم: Xbox Series S به همراه گیم پس، تمامی نیازهای یک گیمر را پاسخ خواهد داد.

ایکس‌باکس سری اس

سخت‌افزار

مطمئناً هنگام خرید کنسول ایکس‌باکس سری اس، این نکته را می‌دانید که تفاوت قیمت میان این مدل و سری ایکس بی‌دلیل نیست و قطعاً نمی‌توان قدرت سخت‌افزاری این کنسول را با پلی‌استیشن ۵ یا برادر قدرتمندش، سری ایکس مقایسه کرد؛ اما بهتر است به بحث‌های بیهوده‌ی طرفداران دو کنسول گوش ندهید و این نکته را در نظر بگیرید که گرافیک بازی‌های کنسول، باورنکردنی است و سخت است باور کنیم که چنین دستگاه کوچکی می‌تواند چنین خروجی را ارائه دهد. ممکن است فکر کنید یک سیستم گیمینگ می‌تواند از این کنسول بهتر عمل کند؛ اما برآوردی که از قیمت سخت‌افزار به کار گرفته‌شده در Xbox Series S نشان داده، باید یک سیستم گیمینگ ۳۵ میلیون تومانی برای برابری با این کنسول بازی خریداری کنید! این در حالی است که قیمت کنسول به‌مراتب کمتر از قیمت گفته‌شده است و همین باعث می‌شود تا در برخورد با سخت‌افزار سری اس، تجدیدنظر کنیم.

این دستگاه گیمینگ کوچک، از پردازنده‌ی AMD Ryzen Zen 2 استفاده می‌کند که دقیقاً با آنچه در سری ایکس استفاده‌شده، برابری می‌کند و جالب است که پردازنده‌ی این کنسول، با پلی‌استیشن ۵ رقابت می‌کند. استفاده از یک پردازنده هشت هسته‌ای با فرکانس ۳.۶ گیگاهرتز، باعث شده تا سری اس از پس تمامی بازی‌های روز بربیاید. خوشبختانه مایکروسافت یکی از هسته‌های کنسول را به سیستم‌عامل اختصاص داده و همین باعث شده تا سریعاً از بازی بیرون بیایید و به منو اصلی بروید و سپس یک بازی دیگر را انتخاب کنید. پردازش تمامی این کارها در سریع‌ترین زمان ممکن ایجاد می‌شود و شخصاً تابه‌حال یک ثانیه هم منتظر بارگذاری یک بازی یا لگ در منوها نشده‌ام؛ تنها محدودیت پیش روی شما، سرعت اینترنت است!

اگر روی کاغذ دو مدل سری ایکس و سری اس را مقایسه کنیم، می‌بینیم که مدل کوچک‌تر، ۶۷ درصد ضعیف‌تر است؛ اما درنهایت تفاوت چندان زیادی ازلحاظ کارایی نخواهید دید و تمامی بازی‌های شما با رزولوشن پایین‌تر اجرا می‌شوند. نگرانی بابت پردازنده‌ی استفاده‌شده در کنسول، منطقی نیست و ازآنجایی‌که سخت‌افزار کنسول از معماری جدید مایکروسافت بهره می‌برد، امکان به اشتراک‌گذاری پردازنده و حافظه‌ی رم وجود دارد. اگر بازی نیازمند پردازش سنگین‌تری باشد، بخشی از حافظه‌ی رم به پردازنده کمک خواهد کرد و خواهید دید که رزولوشن نهایی ۱۴۴۰p خواهد بود و خبری هم از لگ و افت فریم نیست. توانایی پردازنده کنسول را زمانی درک خواهید کرد که بازی هوانوردی مایکروسافت یا Microsoft Flight Simulator را اجرا می‌کنید و مشکلی از بابت افت فریم نخواهید دید. این در حالی است که ایکس‌باکس وان ایکس که سخت‌افزاری قدرتمند دارد، از پس اجرای این بازی برنمی‌آید.

سخت‌افزار ایکس‌باکس سری اس

تماشای ویدیوهای تعمیر ایکس‌باکس سری اس، کاملاً شمارا با مهندسی بی‌نظیر مایکروسافت آشنا می‌کند. پردازنده توسط یک فن بزرگ که به‌صورت یک دایره‌ی مشکی از بیرون دیده می‌شود، خنک می‌شود و جالب است که هیچ صدایی را از فن نخواهید شنید. همچنین از کناره‌ها هم یک سری درزها و سوراخ‌ها در نظر گرفته‌شده که هوای گرم را از یک‌سو وارد و از سوی دیگر خارج می‌کنند و همین باعث شده تا پردازنده در خنک‌ترین حالت ممکن باقی بماند. این نکته‌ای است که هنگام اجرای بازی‌های سنگین خواهید دید و خبری از صدای فن ترسناک و عجیب‌وغریب نیست و شخصاً روزهای اول باور نمی‌کردم که چرا هیچ صدای خاصی از این دستگاه بیرون نمی‌آید!

تست‌های انجام‌شده روی کنسول نشان داده که دمای پردازنده در اکثر بازی‌ها ثابت باقی می‌ماند و برای نمونه، هنگام اجرای بازی Dirt 5 دمایی حدود ۳۸ درجه سلسیوس نشان می‌دهد و این در حالی است که کنسول ایکس‌باکس وان ایکس، هنگام اجرای همان بازی، دمای ۴۲.۵‌ درجه را ثبت کرده و البته صدای فن هم بیشتر از سری اس بوده است. اگر پس از چند ساعت بازی به کنسول و فن آن دست بزنید، خواهید دید که واقعاً کنسول گرم شده؛ اما هیچ تغییری در صدای فن ایجاد نشده و عملکرد هم ثابت باقی‌مانده؛ شخصاً هیچ بازی مرا به فکر گرم شدن کنسول و خاموش کردن آن برای چند دقیقه نینداخته است. همان‌طور که می‌بینید، استفاده از پردازنده Zen 2 باعث شده تا این کنسول، یک سر و گردن از مدل‌های پیشین بالاتر باشد و نباید قیمت پایین‌تر، باعث گمراهی خریدار شود.

بزرگ‌ترین تفاوت میان کنسول ایکس‌باکس سری اس و سری ایکس، کارت گرافیک است. کارت گرافیک استفاده‌شده در این کنسول‌ با معماری RDNA 2 شرکت AMD ساخته‌شده که نسبت به نسل پیشین، ویژگی‌های بسیار جالبی دارد و امکان ری تریسینگ و پردازش گرافیکی بهینه‌تر را فراهم کرده است. کارت گرافیک سری ایکس، دارای ۱۴ ترافلاپ، قدرت گرافیکی است که در مقایسه با ۴ ترافلاپ سری اس تفاوت بسیار زیادی دارد. نکته‌ی اساسی هنگام بررسی کارت گرافیک، توجه به معماری جدید سخت‌افزار است و همین باعث می‌شود که کارایی کنسول بالاتر رود. درست که ایکس‌باکس وان ایکس دارای ۶ ترافلاپ قدرت گرافیکی است؛ اما معماری آن کارت گرافیک مربوط به نسل پیشین است و همین باعث شده تا هنگام اجرای بازی‌ها، مدل سری اس یک سر و گردن بالاتر باشد.

مشخصات ایکس‌باکس سری اس

تفاوت قدرت کارت گرافیک سری اس و سری ایکس هنگام اجرای بازی‌ها خودش را نشان می‌دهد. سری ایکس تمامی بازی‌های تراز اول را با رزولوشن ۴K و ۶۰ فریم در ثانیه اجرا می‌کند و این رقم تا ۱۲۰‌ فریم در ثانیه هم افزایش می‌یابد؛ این در حالی است که سری اس، قادر به اجرای بازی‌ها با رزولوشن ۱۴۰۰p و ماکسیمم فریم، ۱۲۰ فریم در ثانیه است. بازهم باید اشاره‌کنیم که تفاوت زمان استفاده از یک تلویزیون ۴K‌ باقابلیت پشتیبانی از کابل HDMI 2.1 و پنل صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتز خود را نشان می‌دهد که خرید چنین تلویزیونی برای یک کاربر ایرانی، چندان ساده نیست. همین باعث می‌شود که اگر یک پنل با وضوح ۴K در اختیار ندارید، فکر به خرید سری ایکس و پرداخت هزینه‌ی اضافه در شرایط سخت فعلی، چندان منطقی نباشد؛ مگر آنکه بودجه برای شما اهمیتی نداشته باشد و هدف، خرید یک دستگاه گیمینگ پرچم‌دار باشد که آنگاه، قطعاً سری اس به شما پیشنهاد نمی‌شود.

اگر روی کاغذ قدرت گرافیکی سری اس را نسبت به وان ایکس بسنجیم، خواهیم دید که کنسول جدید، ۳۳ درصد ازلحاظ گرافیکی ضعیف‌تر است؛ اما فناوری‌های به کار گرفته‌شده و به‌خصوص معماری جدید سخت‌افزار، کاری کرده تا این ارقام، معنی خود را از دست دهند و عملاً یک دستگاه گیمینگ با امکان پردازش روان تمامی‌ بازی‌های روز را ببینیم. چنین صحبتی بدین معنی نیست که تفاوتی میان گرافیک بازی‌های سری ایکس و سری اس دیده نمی‌شود؛ بلکه تفاوت بسیار زیادی است و برای نمونه اگر بازی فورتزا هورایزن ۴‌ را با هر دو کنسول اجرا کنید، کاملاً تفاوت گرافیک محیط و خودروها را خواهید دید و این چندان به رزولوشن بستگی ندارد؛ اما نکته‌ی مهم آن است که سری اس، قادر به اجرای این بازی‌ها بدون مشکل است خاصی است. بیشترین تفاوت زمانی احساس می‌شود که از یک تلویزیون ۴K با آخرین فناوری روز استفاده کنید و آنگاه خواهید دید که گرافیک سری ایکس حتی با پلی‌استیشن ۵ هم قابل‌مقایسه نیست.

ایکس‌باکس سری اس باهدف اجرای بازی‌ها با بهترین گرافیک ممکن ساخته‌شده و این دستگاهی است که قرار است با پایین‌ترین هزینه‌ی ممکن، بهترین کارایی را از خود نشان دهد. این ویژگی باعث شده تا توسعه‌دهندگان، هنگام کار با کنسول، اندکی به مشکل بخورند و عملاً تفاوت قدرت گرافیکی، باعث موازی کاری شود. برای نمونه بازی Devil May Cry 5 قید ری تریسینگ را برای Xbox Series S زده و اگرچه امکان پشتیبانی از چنین فناوری برای کنسول وجود دارد؛ اما استودیو علاقه‌مند به پرداخت هزینه‌ی اضافه برای کد نویسی و بهینه‌‌سازی بازی نیست که در نگاه اول منطقی به نظر می‌رسد.اندازه ایکس‌باکس سری اس

اندازه کنسول ایکس‌باکس سری اس از برادر بزرگترش، سری ایکس بسیار کوچک‌تر است

زمانی قدرت کارت گرافیک ایکس‌باکس سری اس را درک خواهیم کرد که بازی‌های نسل جدید مانند Hellblade 2 و استارفیلد را دریافت کنیم؛ زیرا این بازی‌ها از نو برای سخت‌افزار جدید ساخته‌شده‌اند و توسعه‌دهندگان تمام تلاششان را برای استفاده از فناوری‌های جدید کرده‌اند. معماری RDNA 2 به توسعه‌دهندگان امکان استفاده از ویژگی‌های جالبی را می‌دهد، برای نمونه قابلیت دایرکت‌ایکس ری تریسینگ که نورپردازی دربازی‌ها را یک سطح بالاتر برده و جالب است که این کنسول از چنین ویژگی بهره می‌برد. اگر بخواهید یک کارت گرافیک باقدرت گفته‌شده پیدا کنید، شاید انویدیا GTX 1660 Super بتواند با این کارت گرافیک ازلحاظ قدرت و ویژگی‌های نرم‌افزاری برابری کند که قیمت آن در ایران حدود ۱۶ میلیون تومان است و تنها کارت گرافیک، از تمام کنسول گران‌تر خواهد بود.

در حال حاضر ویژگی ری تریسینگ که در نسل جدید اهمیت زیادی پیداکرده، برای چندین بازی ازجمله واچ دیگز لیجن و فورتزا موتوراسپرت ۸ تائید شده و همان‌طور که می‌بینید، سری اس چندان کارایی هنگام پردازش بازی‌ها با ری تریسینگ فعال‌شده نشان نمی‌دهد. ازآنجایی‌که به دنبال مقرون به‌صرفه‌ترین کنسول بازی موجود در بازار هستیم که امکان اجرای تمامی بازی‌های تراز اول را باقیمت پایین دارد، تمرکز روی چنین جزئیاتی منطقی نیست. به‌عنوان یک بازی‌کننده ایرانی، قادر به اجرای بازی‌های بسیار زیادی باکیفیت مناسب بودم و اگرچه تحت تأثیر بحث‌ها و صحبت‌های مختلف پیرامون این کنسول قرار گرفتم؛ اما هنگامی‌که آن را تهیه کردم و به بازی پرداختم، فهمیدم که آن بحث‌ها اهمیت چندان زیادی نداشت و ایکس‌باکس سری اس به‌خوبی از پس نیازهای یک گیمر ایرانی برمی‌آید.

بازی گیرز ۵ بهترین مثال برای مقایسه‌ی گرافیک میان سری اس و وان اس است و خواهید دید که قدرت گرافیکی کنسول جدید، امکان لذت بردن از بازی را به‌مراتب افزایش داده است. نکته‌ی جالبی که به چشم من آمد، تفاوت اندک میان گرافیک بازی روی سری اس و سیستم‌های گیمینگ پرچم‌دار بود و همین باعث شد تا از خرید سری اس خیالم راحت شود. بدون آنکه وارد بحث‌های فنی شوم و سرتان را درد بیاورم، استودیو Coalition، از تکنیک‌های جالبی برای نورپردازی و خلق شخصیت‌ها استفاده کرده که می‌توانید تفاوت را در تصاویر زیر مشاهده کنید. تصویر سمت چپ مربوط به ایکس‌باکس وان است و تصویر سمت راست هم مربوط به ایکس‌‌باکس سری اس و همان‌طور که می‌بینید، کنتراست نور و سایه‌ها عمیق‌تر شده و شاهد یک محیط گیراتر و جذاب‌تر نسبت به قبل هستیم.

گیزر ۵
گیزر ۵

حال بیایید تصویر دیگری را مشاهده کنیم؛ تمامی لوله‌ها و فلزهای کنده‌شده از محیط با تکنیک نورپردازی جدید، بهتر نشان داده‌شده و به واقعیت نزدیک‌تر هستند. اشیاء هنگام پردازش توسط وان اس، انگار پلاستیک هستند و کاملاً بی‌جان به نظر می‌رسند. بهبود بافت‌های بازی، باعث واقعیت‌گرایی بیشتر در بازی‌ها شده و عملاً شخصیت‌ها و اشیاء پیرامون، مشابه تصاویر واقعی به نظر می‌رسند. تفاوت میان نسل هشتم و نهم را به‌طور کامل در دو تصویر زیر مشاهده خواهید کرد. تصویر سمت چپ مربوط به وان اس است و تصویر سمت راست هم مربوط به سری؛ شاید باورتان نشود اما حتی رنگ‌ها هم بهتر نشان داده می‌شوند و تصویر وضوح بسیار بالایی دارد.

گیرز 5
گیرز 5

قدرت گرافیکی اضافه‌شده، باعث اجرای بازی گیرز ۵ با ۶۰‌فریم در ثانیه می‌شود که در نگاه اول برای کوچک‌ترین کنسول ایکس‌باکس، باورنکردنی است. درصورتی‌که از تلویزیون‌های جدید استفاده می‌کنید، امکان نمایش بازی‌ها را به‌صورت بهتر را هم خواهید داشت. جالب است که این‌یک بازسازی یا ریمستر نیست و تنها بازی برای سخت‌افزار جدید بهینه‌شده و فکر کنید یک بازسازی از گیرز ۵ چه اندازه زیبا و خیره‌کننده به نظر برسد. تمام این‌ها نشان از قدرت گرافیکی کنسول دارد که فعلاً برای سالهای شروع نسل، عالی است و باید دید آیا این سخت‌افزار از پس بازی‌های آخر نسل بر خواهد آمد یا خیر؟‌

از کارت گرافیک که بگذریم، مهم‌ترین ویژگی Xbox Series S، استفاده از حافظه اس‌اس‌دی NVME پرسرعت است که بزرگ‌ترین تفاوت را میان نسل هشتم و نهم رقم‌زده است. حافظه‌ی اس‌اس‌دی مدت‌هاست در کامپیوترها استفاده می‌شود و همه با آن‌ها آشنا هستیم؛ اما ازآنجایی‌که کنسول‌ها از چنین حافظه‌های سریعی پشتیبانی نمی‌کردند، توسعه‌دهندگان ریسک ساخت بازی‌های بزرگ‌تر و حجیم‌تر را کنار می‌گذاشتند و نمی‌توانستند از تمام قدرت سخت‌افزار استفاده کنند. حافظه‌ی کنسول ایکس‌باکس سری اس حدود ۴۰ برابر سریع‌تر از ایکس‌باکس وان است و عملاً زمان بارگذاری برای بازی‌های حجیم، به پایین‌ترین حد ممکن رسیده و صفحات بارگذاری برای عناوین کوچک‌تر، معنی خود را ازدست‌داده است.

توسعه‌دهندگان هنگامی‌که صحبت به تفاوت میان نسل هشتم و نهم می‌رسد، سریعاً حافظه‌ای اس‌اس‌دی را مطرح می‌کنند و از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین تغییر یاد می‌کنند. این واقعیتی است که هنگام مقایسه‌ی دو کنسول سری اس و وان ایکس به چشم می‌آید و اگرچه خرید وان ایکس هم می‌تواند گزینه‌ی جالبی باشد؛ اما حافظه‌ی SSD هرچند محدود هم ارزش خرید را دارد و انتخاب میان این دو کنسول را بسیار راحت‌ کرده است. کافی است بازی‌های حجیم نسل پیشین مانند ویچر ۳ را با Xbox Series S اجرا کنید؛ عملاً زمان بارگذاری به زیر ۱۰‌ ثانیه رسیده و این در حالی است که اجرای چنین بازی روی ایکس‌باکس وان یا پلی‌استیشن ۴، یک مکافات است و رسماً باید یک دقیقه تمام منتظر بمانید.

از مزایای حافظه‌ی اس‌اس‌دی کنسول ایکس‌باکس سری اس باید به امکان اجرای چندین بازی به‌صورت هم‌زمان یا «Quick Resume» اشاره کرد. این‌یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که مایکروسافت به‌طور مداوم روی آن تأکید می‌کند و حتی برچسب آن روی جعبه‌ی کنسول هم قرار داده است. این قابلیت فوق‌العاده جالبی است که امکان اجرای هم‌زمان چندین بازی و گردش میان آن‌ها را می‌دهد. برای نمونه می‌توانید بازی کنترل را اجرا کنید و سپس به منو اصلی بروید و نیم ساعتی به انجام بازی لیمبو بپردازید و دوباره به کنترل برگردید؛ خواهید دید که بازی از همان نقطه که رها کرده بودید، اجرا می‌شود و لازم نیست دوباره منتظر ورود به منو و انتخاب فایل ذخیره بازی باشید. حتی زمانی که کنسول را خاموش کرده‌اید و دوباره آن را روشن می‌کنید، امکان بازیابی بازی از همان‌ نقطه‌ی قبل وجود دارد و این ویژگی جالبی بود که یک سیستم گیمینگ گران‌قیمت هم ندارد و هر بار باید منتظر اجرای بازی از استیم باشید.

حافظه ایکس‌باکس سری اس

مزیت‌های حافظه‌ی اس‌اس‌دی برای همه مشخص است و نیازی به تعریف و تمجید ندارد؛ اما نکته‌ی اساسی و شاید نقطه‌ی ضعف سری اس، استفاده از حافظه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی است که در اصل، ۳۶۴ گیگابایت آن در دسترس کاربر قرار دارد. با توجه به افزایش حجم عناوین جدید، چنین حجم محدودی می‌تواند مشکل‌ساز باشد و این مسئله‌ای است که باید هنگام نصب بازی‌ها به آن فکر کنید و برای بازی‌های جدیدتان استراتژی بچینید. قبل از خرید کنسول، حافظه‌ی محدود را واقعاً مشکل‌ساز می‌دانستم و باور داشتم که چنین حافظه‌ای برای یک کنسول دیجیتال مناسب نیست؛ اما پس‌ازآنکه شروع به نصب بازی کردم، به‌یک‌باره تفاوت میان یک دستگاه بازی با یک کامپیوتر برایم روشن‌تر شد.

درست که ایکس‌باکس سری اس دارای حافظه‌ای محدودی است و عملاً نصب بازی وارزون می‌تواند ۱۰۰ گیگابایت از این حافظه را اشغال کند و تنها ۲۶۳ گیگابایت برای شما باقی بگذارد؛ اما هنگامی‌که شروع به نصب بازی کنید، خواهید دید که قادر به دانلود عناوین زیادی خواهید بود و حجم بازی‌ها هم برای این کنسول کاهش‌یافته است. اگر هر دو کنسول سری ایکس و سری اس را کنار هم بگذارید و شروع به نصب بازی کنید، خواهید دید که تفاوت زیادی میان حجم بازی‌ها وجود دارد و واضح است که سری ایکس نیازمند فایل‌های حجیم‌تری است و این خبر خوبی برای خریداران سری است؛ زیرا همان نسخه‌ای از بازی را دریافت خواهید کرد که مخصوص کنسول شما بهینه‌شده است. من اگرچه وارزون را نصب نکردم؛ اما توانستم حدود ۱۰ بازی بی‌نظیر را کنار هم نصب کنم که برای یک دستگاه گیمینگ رضایت‌بخش است.

نباید حافظه‌ی کنسول بازی را با حافظه‌ی کامپیوتر مقایسه کنید؛ این دستگاه‌ها مخصوص بازی ساخته‌شده‌اند و قرار نیست فایل‌های دیگری روی آن‌ها ذخیره کنید. بهترین پیشنهاد آن است که پس از اتمام بازی و دریافت تروفی‌ها، صرفاً آن را از کنسول پاک‌کنید و یک بازی دیگر را جایگزین کنید. این در حالی است که اگر تمام‌روز را هم مشغول بازی بنشینید، بازهم آن‌هم ۱۰‌ اثری که روی کنسول نصب‌کرده‌اید را تمام نخواهید کرد و عملاً این حافظه پس از هفته‌های اول، دیگر چندان به چشم شما نخواهد آمد. این ویژگی بود که تا زمان نصب بازی روی کنسول به آن پی نبردم و خوشبختانه باعث نشد تا از خرید آن پشیمان شوم. به‌هرحال قیمت این حافظه‌ها بیشتر است و با پرداخت ۳۰۰‌ دلار هم مدل بسیار سریعی با امکان نصب حتی ۱۲ بازی تراز اول را خواهید داشت.

با خرید ایکس سری اس، امکان استفاده از درایو نوری را نخواهید داشت و این کنسول کاملاً دیجیتال است؛ درواقع تنها امکان دانلود و نصب بازی روی حافظه‌ داخلی و حافظه‌ی اکسترنال را خواهید داشت. البته یک حافظه‌ی اکسترنال مخصوص یک ترابایتی هم توسط مایکروسافت طراحی‌شده که از قسمت پشتی به کنسول متصل می‌شود؛ اما قیمت آن ۲۰۰ دلار است و منطقی نیست برای یک کنسول ۳۰۰ دلاری، چنین هزینه‌ای را بپردازید. البته امکان اجرای بازی‌های نسل پیشین را از طریق حافظه‌ی اکسترنال خواهید داشت و کافی است یک هارد اکسترنال داشته باشید و آنگاه بازی‌ها را روی آن نصب کنید. همان‌طور که گفتیم، تنها بازی‌های نسل پیشین قابلیت نصب روی حافظه‌ی اکسترنال رادارند که بازهم کمک مناسبی برای شما خواهد بود.

زمان بارگذاری بازی‌ها به لطف حافظه‌ی SSD بسیار پایین آمده؛ برای نمونه بازی‌های گیرز ۵ و ویچر ۳ عملاً زیر ۱۵ ثانیه اجرا می‌شوند و این در حالی است که اجرای آن‌ها روی مدل وان اس، حدود ۱ دقیقه و ۲۳ ثانیه طول می‌کشد. قدرت حافظه‌ی اس‌اس‌دی به حدی زیاد است که توسعه‌دهندگان را به آرزوی خلق بازی‌های جهان باز کاملاً گسترده و بدون صفحات بارگذاری رسانده است. برای نمونه بازی آواتار ساخته‌ی یوبی‌سافت، به دلیل استفاده از حافظه‌ی جدید، رسماً کنسول‌های نسل هشتم را رها کرده و قرار است به‌صورت انحصاری برای نسل نهم منتشر شود. باگذشت سالهای اولیه، قطعاً بازی‌های مهمی دریافت خواهیم کرد که دیگر عملاً کنسول‌های نسل هشتم را از یاد ما خواهند برد.

زمان بارگذاری ایکس‌باکس سری اس

دیگر تفاوت بزرگ میان Xbox Series S و Xbox Series X، حافظه‌ی رم دستگاه است. پرچم‌دار مایکروسافت از ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم GDDR6 پشتیبانی می‌کند که ۱۰ گیگابایت آن با سرعت ۵۶۰ گیگابیت بر ثانیه و ۶ گیگابایت آن‌هم با سرعت ۳۳۶ گیگابیت بر ثانیه کار می‌کنند. سری اس اما از ۱۰ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 پشتیبانی می‌کند که ۸ گیگابایت آن با سرعت ۲۲۵‌ گیگابیت بر ثانیه کار می‌کند و ۲ گیگابایت دیگر هم با سرعت ۵۶ گیگابیت بر ثانیه که نسبت به مدل گران‌تر، تفاوت زیادی دارد. عده‌‌ای از توسعه‌دهندگان باور دارند که ۱۰ گیگابایت رم برای نسل جدید کافی نیست؛ اما بازی‌های فعلی به‌خوبی از این حافظه استفاده کرده‌اند و مشکلی از بابت اجرای‌ بازی‌ها نخواهید داشت. این از آنجایی است که کنسول سری اس، به دنبال اجرای بازی‌ها با رزولوشن ۴K‌ واقعی نیست و به همین دلیل، افزودن حافظه‌ی رم بیشتر، کمک چندان زیادی به دستگاه نمی‌کند و تنها قیمت را بالا می‌برد.

ظاهر کنسول نسبت به سری ایکس، بسیار کوچک‌تر و زیباتر است و درواقع این کوچک‌ترین کنسول ایکس‌باکس تابه‌حال است و باور آن باوجود چنین سخت‌افزار کوچکی ساده نیست. ازنظر ابعاد باید بگوییم که طول کنسول حدود ۲۷۵ میلی‌متر است و عرض آن‌هم ۱۵۱ میلی‌متر و ارتفاع هم ۶۳ میلی‌متر که از هر لحاظ بسیار کوچک و خوش‌ساخت به نظر می‌آید. مایکروسافت از یک برآمدگی مخصوص برای قرار دادن کنسول در جهت درست استفاده کرده و حتی می‌توانید کنسول را به‌صورت ایستاد هم قرار دهید؛ تنها کافی است آن را از جهت مشخص‌شده قرار دهید تا جریان هوای داخلی دستگاه، به‌درستی گردش پیدا کند. نکته‌ی مهم آن است که سری اس در حالت ایستاده افقی و عمودی بسیار زیبا به نظر می‌رسد و این صفت را نمی‌توان برای سری ایکس یا حتی پلی‌استیشن ۵ بیان کرد و این دو کنسول در حالت افقی، چندان زیبا نیستند.

درصورتی‌که می‌خواهید کنسول خود را حمل کنید و آن را به سفر ببرید، سری اس انتخاب بسیار مناسبی است و به‌راحتی داخل کوله‌پشتی مناسب، جا می‌گیرد. وزن کنسول کمتر از دو کیلوگرم است و حمل آن نیاز به نیروی خاصی ندارد و نسبت به کنسول‌های دیگر نسل نهم، وزن بسیار پایینی دارد. قسمت جلویی دستگاه با یک فن سیاه‌رنگ پوشیده شده که ظاهری مدرن به دستگاه بخشیده و اگرچه باعث شده تا تعدادی آن را با بلند‌گو اشتباه بگیرند؛ اما برعکس ترکیب سیاه‌وسفید بسیار زیبا است و مهندسان ایکس‌باکس به‌خوبی از پس وظیفه‌ی طراحی برآمده‌اند. در قسمت جلوی کنسول، یک درگاه USB وجود دارد که امکان اتصال حافظه اکسترنال یا استند شارژ را فراهم می‌کند.
اگر قسمت پشتی کنسول نگاه بیندازید، دو پورت USB دیگر خواهید دید که بعدها به کارتان خواهد آمد و همچنین پورت اتصال لن که سرعت پایدارتری از وای فای ارائه می‌دهد و درصورتی‌که کنسول به روتر نزدیک است، حتماً از این پورت استفاده کنید. در کنار آن‌ها هم خروجی تصویر و همچنین درگاه اتصال حافظه‌ی اضافه وجود دارد. مایکروسافت این درگاه‌ها را برای افراد کم‌بینا و نابینا هم بهینه کرده و به‌نوعی کار گذشته شده‌اند تا بدون تماشای قسمت پشتی کنسول، امکان اتصال سریع را داشته باشید. مهم‌ترین نکته، نبود درایو نوری بلوری است و همین باعث کاهش قیمت و اندازه‌ای دستگاه شده است.

طراحی Xbox Series S

دکمه‌ی ایکس‌باکس روی کنسول بسیار زیبا طراحی‌شده و با فشردن آن، صدای دل‌نشینی پخش می‌شود که به معنی روشن شدن کنسول است. می‌توانید از طریق تنظیمات این صدا را خاموش‌کنید، اما شنیدن آن هنگام روشن کردن کنسول، حس خوبی به کاربر می‌دهد. قرار است آپدیت بعدی کنسول، امکان تنظیم میزان نور این کلید را هم فراهم کند و حتی بتوان میزان نور دکمه‌ی ایکس‌باکس روی دسته را هم کنترل کرد که در نوع خودش، ویژگی جالبی به نظر می‌رسد. استفاده از رنگ سفید، برعکس رنگ سیاه سری ایکس انتخاب هوشمندانه‌ای است که باعث شناسایی بهتر کنسول می‌شود. البته احتمال عرضه‌ی کنسول‌ با باندل‌های مختلف وجود دارد و این اتفاقی است که بیشتر در اواسط نسل می‌افتد و فعلاً با توجه به کمبود قطعات سخت‌افزاری، امکان عرضه‌ی یک مدل جدید وجود ندارد.

ازنظر طراحی سخت‌افزار و مادربرد، سری اس واقعاً خوش‌ساخت است و درصورتی‌که ویدیوهای تعمیر این محصول را دیده باشید، خواهید دید که مهندسان مایکروسافت به‌خوبی از پس چالش طراحی سخت‌افزار و قرار دادن این قطعات قدرتمند در قالب یک کنسول کوچک برآمده‌اند. بسیاری از منتقدان باور دارند که مایکروسافت توانسته قدرت گرافیکی زیادی را در یک جعبه‌ی کوچک قرار دهد و حتی این نکته در مورد سری ایکس هم وجود دارد که اندازه‌ی آن از پلی‌استیشن ۵ کوچک‌تر است؛ اما قدرت گرافیکی بیشتری دارد. تمام این گفته‌ها هنگام فشردن دکمه‌ی استارت و ورود به بازی، اهمیتی نخواهند داشت و آنچه برای من شخصاً مهم بود، اجرای تمامی بازی‌های موردعلاقه‌ام بدون فکر به ارورها و نحوه‌ی اجرا بود. با پرداخت ۱۰ میلیون تومان، یک کنسول فوق‌العاده قدرتمند دریافت خواهید کرد که نسبت به قیمتش، ارزش بالاتری دارد و ارزان‌ترین شیوه برای ورود به نسل نهم به‌حساب می‌آید.

از سخت‌افزار داخلی کنسول که بگذریم، دسته بازی جدید را نباید فراموش کنیم. ایکس‌باکس سری اس علاوه بر یک سخت‌افزار مناسب، یک دسته بازی خوش‌دست و زیبا را هم در اختیار شما قرار می‌دهد؛ البته دسته‌‌ی جدید نسبت به مدل قدیمی تفاوت چندان زیادی نکرده و تنها دکمه‌ی تهیه‌ی اسکرین‌شات در قسمت وسط دسته قرارگرفته و همچنین آنالوگ‌ دسته هم اندکی کاراتر شده که نسبت به نسل قبل، به چشم می‌آید. نکته‌ی اساسی امکان استفاده از لوازم جانبی کنسول پیشین است و از این لحاظ هم مشکلی نخواهید داشت و البته دسته بازی ایکس‌باکس بدون هیچ مشکل خاصی برای کامپیوتر هم پشتیبانی می‌شود. به‌عنوان فردی که از تمامی کنسول‌ها استفاده می‌کنم، مشکل خاصی از بابت این دسته‌ی جدید ندیدم و عملکرد آن در بازی‌ها رضایت‌بخش است. درصورتی‌که بخواهید از رابط USB-C دسته برای شارژ باتری استفاده کنید، باید کیت شارژ مخصوص ایکس‌باکس را باقیمت ۲۵ دلار تهیه کنید که باتری بسیار باکیفیتی است.

دسته ایکس‌باکس

مایکروسافت برعکس سونی، دسته بازی با طراحی رادیکال را آماده نکرده و به همان طراحی پیشین بسنده کرده و تنها کارایی آن را افزایش داده است. این می‌تواند برای کنسول‌های جدید یک نقطه‌ی ضعف باشد، زیرا که دوال‌سنس باعث تغییر گیم‌پلی در بازی‌ها شده و این تغییرات هم کاملاً به چشم می‌آید. فیل اسپنسر با تحسین طراحی انجام‌شده توسط سونی، احتمال ساخت یک دسته بازی با چنین ویژگی‌هایی را رد نکرده و ممکن است در سال‌های آینده، تغییرات بزرگی را ببینیم. البته ایکس‌باکس همچنان از باتری‌های قلمی در دسته بازی استفاده کرده که به احترام افرادی است که همچنان از این باتری‌ها استفاده می‌کنند؛ اما می‌توانید یک باتری شارژی باقیمت مناسب برای آن تهیه کنید و دیگر لازم نیست هر بار، یک باتری قلمی جدید تهیه کنید. از این لحاظ، دسته بازی سونی بهتر عمل کرده و حس و حال نسل جدید را بهتر القاء می‌کند.

یکی از ویژگی‌های دسته بازی جدید ایکس‌باکس، امکان طراحی و تغییر رنگ به‌صورت دلخواه است که البته این ویژگی در ایران فعال نیست. برای نمونه اگر در اروپا یا آمریکا حضور داشته باشید، می‌توانید طرح روی دسته را شخصاً توسط وب‌سایت جالبی انجام دهید و سپس دسته را با طراحی موردنظر خود دریافت کنید. این ویژگی‌ است که باعث می‌شود تا دسته به هر طرح و رنگی که می‌خواهید تغییر یابد و در نوع خودش، بسیار جالب و قابل‌توجه است و متأسفانه ما کاربران ایرانی، قادر به استفاده از چنین ویژگی جالبی نیستیم.

ایکس‌باکس سری اس، برخلاف قدرت زیاد و اندازه‌ی کوچکش، در تست گرمایی انجام‌شده سربلند بیرون آمده است و همان‌طور که گفتیم، سیستم خنک‌کننده‌ی آن به‌خوبی از پس دفع گرما از پردازنده و کارت گرافیک برمی‌آید. همین فن مشکی‌رنگ باعث شده تا ظاهر کنسول هم زیباتر شود و از گرم ‌شدن کنسول هم جلوگیری شود. البته نسبت به سری ایکس، هوای خروجی، گرم‌تر است و به همین دلیل بهتر است یک فضای مناسب برای تهویه در نظر داشته باشید و صرفاً آن را در یک فضای بسته یا پشت تلویزیون قرار ندهید و بهتر است در مکانی باشد که گردش هوا بدون مشکل انجام شود؛ البته وجود پنل‌های کناری هم به گردش هوا‌ی داخل کنسول کمک کرده و مشکلی از بابت گرم شدن و صدای زیادی فن نخواهید داشت. از بابت ورودی‌ها و خروجی‌ها هم یک کابل HDMI 2.1 بسیار باکیفیت همراه کنسول وجود دارد که به‌سادگی به‌تمامی تلویزیون‌ها متصل می‌شود و از منو‌ی تنظیمات هم قادر به تنظیم کامل تلویزیون برای کنسول خواهید بود تا بهترین تجربه‌ی کاربری را داشته باشید.

یکی از نقاط ضعف کنسول ایکس‌باکس سری اس که نسبت به پلی‌استیشن ۵‌ به چشم می‌آید، عدم پشتیبانی از وای فای ۶ است و همچنین پورت USB-C هم وجود ندارد. با توجه به آنکه کنسول کاملاً دیجیتالی است، انتظار می‌رفت که از جدیدترین استاندار وای فای پشتیبانی می‌شد تا سرعت دانلود بازی‌ها به آخرین حد ممکن برسد. برای نمونه سرعت دانلود بازی در پلی‌استیشن ۵ نسبت به سری اس، حدود ۳۰ درصد بیشتر است؛ اما این رقم زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما در یک کشور آمریکایی یا اروپایی با سرعت اینترنت بالا باشید و همچنین از یک روتر مدرن استفاده کنید؛ در غیر این صورت سرعت دانلود بازی تفاوتی نخواهد داشت و اتفاقاً سرعت دانلود بازی از سرورهای مایکروسافت بالاست و شخصاً تمام بازی‌ها را در یکی دو روز اولیه نصب کردم و حافظه‌ی کنسول را پر کردم.

درصورتی‌که بخواهید یک سیستم گیمینگ باقدرت Xbox Series S خریداری کنید، باید حدود ۳۵ میلیون تومان هزینه کنید که نسبت به کنسول رقم بسیار زیادی به‌حساب می‌آید. به‌خصوص آنکه دسته بازی هم با همان ۳۰۰ دلار در اختیار شما قرار می‌گیرد و سرویس‌ جذاب گیم پس هم بازی‌های بیشتری را برای کنسول در اختیار کاربر قرار می‌دهد. سخت‌افزار کنسول خوشبختانه در تمامی بازی‌ها عملکرد مناسبی از خود نشان داده و نیازی به اضافه گویی نیست و توضیحات بعدی را به بخش‌های دیگر مطلب منتقل خواهم کرد. فکر می‌کنم تابه‌حال از ارزش این کنسول جدید باخبر شده باشید و درک مناسبی از سخت‌افزار آن پیداکرده باشید.

اکوسیستم ایکس‌باکس

اکوسیستم ایکس‌باکس

مایکروسافت با ورود به نسل جدید کنسول‌ها، تصمیم گرفت تا ویژگی‌های مثبت اکوسیستم پیشین را نگه دارد و آن را در قالب یک اکوسیستم جدید بگنجاند که از نظر ظاهر تغییر چندان زیادی نسبت به نسل پیشین ندارد. درواقع روند اجرای بازی و منوها مشابه نسل پیشین است؛ اما کارایی این منوها با توجه به ویژگی‌های جدید کاملاً تغییر یافته و شاهد استفاده از قابلیت‌های تازه‌ای هستیم که در ایکس‌باکس وان دیده نمی‌شود. اولین بار که کنسول را روشن می‌کنید، یک آپدیت ۴ گیگابایتی خواهید داشت که دانلود آن به‌سرعت انجام می‌شود و پس از نصب و ریستارت کنسول، فرایند نصب و تنظیمات اولیه شروع می‌شود.

مایکروسافت پیشنهاد استفاده از اپ ایکس‌باکس را به کاربر می‌کند. اپ ایکس‌باکس در طی چند سال اخیر پیشرفت بسیار زیادی داشته و به‌عنوان فردی که یک کنسول جدید را تهیه‌کرده، حتماً آن را نصب کنید تا از امکانات بی‌نظیر آن استفاده کنید. ازآنجایی‌که کشور ایران مورد تحریم ایکس‌باکس است، امکان اعمال تنظیمات از طریق اپ برای اولین بار وجود ندارد و باید با همان دسته‌ی اصلی، اکانت خود را وارد کنید و تنظیمات اولیه را انجام دهید. دقت کنید که به دلیل تحریم‌های ایکس‌باکس باید از دی‌ان‌اس استفاده کنید که ممکن است در نگاه اول ترسناک به نظر برسد؛ اما استفاده از آن هیچ تأثیری در کنسول ایجاد نمی‌کند و کافی است یک‌بار آن را تنظیم کنید و دیگر لازم نیست به فکر آن باشید. با اعمال دی‌ان‌اس، پیامی دریافت می‌کنید که تمامی سرویس‌ها فعال‌شده‌اند و آنگاه خواهید دید که اکانت شما بدون مشکل شناسایی‌شده و می‌توانید شروع به دانلود بازی کنید.

یکی از ویژگی‌های اکوسیستم ایکس‌باکس، استفاده از قابلیتی جالبی به نام Instant-On است که امکان روشن نگه‌داشتن کنسول را می‌دهد. این قابلیت، همان حالت استندبای کامپیوتر است و در این حالت، بخشی از کنسول همچنان روشن می‌ماند و با فشردن دکمه‌ی استارت، سریعاً وارد منو اصلی خواهید شد و بازی قبلی را ادامه خواهید داد. این ویژگی البته باعث مصرف بیشتر برق می‌شود و درصورتی‌که نمی‌خواهید سخت‌افزار به‌طور مداوم کار کند، بهتر است آن را همان ابتدا خاموش‌کنید. این ویژگی البته اجازه‌ی نصب بازی از طریق اپ ایکس‌باکس را می‌دهد و کافی است از طریق گوشی، دکمه‌ی نصب را فشار دهید و خواهید دید که کنسول در پشت زمینه شروع به دانلود می‌کند و بازی‌های شما را آماده‌ی اجرا می‌کند.

داشبورد ایکس‌باکس سری اس

صفحه‌ی شروع ایکس‌باکس همان فضای همیشگی را دارد و می‌توانید از تصاویر پشت زمینه زنده و متحرک هم استفاده کنید که ظاهر زیبایی به کنسول می‌بخشد؛ البته سونی از این لحاظ بهتر عمل کرده و تصاویر پویا و متحرک برای هر بازی در نظر گرفته‌شده که بسیار زیبا به نظر می‌رسند. امکان شخصی‌سازی منوهای مختلف را خواهید داشت و برای نمونه می‌توانید سرویس گیم پس را در به بالاترین قسمت پس از منو اصلی ببرید و سریعاً وارد آن شوید. امکان نصب اپ‌های مختلف از فروشگاه مایکروسافت وجود دارد و اگر اتصال مناسب اینترنت داشته باشید، قادر به استفاده از اپ‌های جالبی مانند نتفلیکس خواهید بود که استریم محتوا را بسیار ساده کرده است.

رابط کاربری ایکس‌باکس، بازی‌های ویدیویی را در قلب خود قرار داده و اندکی از آن فضای قدیمی مبتنی بر تلفیق محتوای ویدیویی و بازی فاصله گرفته است. تقریباً تمامی رابط کاربری امکان تغییر و شخصی‌سازی را دارد و حتی می‌توانید منو کوچکی که با فشردن دکمه‌ی ایکس‌باکس روی دسته نمایش داده می‌شود هم بر اساس سلیقه‌ و تجربه‌ی خود تغییر دهید. به‌طور کل تغییرات رادیکال و شدیدی را در منوها نمی‌بینیم. داشبورد ایکس‌باکس حالا سریع‌تر و روان‌تر اجرا می‌شود و گشتن میان منوها بدون تأخیر انجام می‌شود؛ اما عدم پرداختن به ویژگی‌های جدید مانند رابط کاربری پلی‌استیشن ۵، اندکی ناراحت‌کننده است. برای نمونه سونی یک منو کامل برای نمایش تروفی‌ها و راهنمای بازی‌ها در نظر گرفته و می‌توانید هنگام تجربه‌ی بازی، از ویدیوهای آموزشی استفاده کنید و یک راهنمای جامع برای کسب تروفی‌ها داشته باشید؛ برای ایکس‌باکس با همچنان با همان فرمت کلاسیک این کار را انجام دهید و چندان مانوری روی محتواهای جانبی انجام‌نشده است.

به‌طور کل اکوسیستم ایکس‌باکس حس و حال همیشگی خود را دارد و پیشنهاد می‌کنیم از اپ ایکس‌باکس استفاده کنید تا قابلیت‌های ویژه مانند به اشتراک‌گذاری ویدیوها و تصاویر تهیه‌شده از بازی‌ها ساده‌تر شود و همچنین گفتگو با دوستانتان را به‌سادگی ادامه دهید و حتی از قابلیت‌های جالبی مانند xCloud هم بهره ببرید که فعلاً برای کشور ما در دسترس نیست و نیازمند اینترنت پرسرعت است. همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، یکی از بهترین مزیت‌های Xbox Series S، استفاده از قابلیت «Quick Resume» یا ازسرگیری سریع است که امکان اجرای چند بازی به‌صورت هم‌زمان و برگشت به بازی، بدون نیاز به اجرای دوباره را می‌دهد. این قابلیت فعلاً برای تمامی بازی‌ها فعال نیست؛ اما پشتیبانی از بازی‌های جدید به‌سرعت انجام می‌شود و هر بار، لیست عناوینی که از این ویژگی بهره می‌برند، بیشتر و بیشتر می‌شود.

داشبورد ایکس‌باکس

یکی از نکات جالبی اکوسیستم ایکس‌باکس، امکان انتقال مستقیم تمامی فایل‌های ذخیره و اطلاعات کاربری بدون انجام تنظیمات دستی است. در مورد پلی‌استیشن ۵ فعلاً چنین قابلیتی فعال نیست و باید به‌صورت دستی تمامی فایل‌های ذخیره را روی فضای ابری آپلود کنید و سپس آن‌ها را دانلود کنید، این در حالی است که همگام‌سازی اطلاعات با فضای ابری مایکروسافت، به‌سرعت انجام می‌شود و تمامی بازی‌هایی که قبلاً خریداری کرده‌اید، در داشبورد خودشان را نشان خواهند داد. اگرچه تمرکز ایکس‌باکس سری اس روی بازی‌های ویدیویی است؛ اما امکان تماشای محتوا از طریق سرویس‌های استریم ویدیو با رزولوشن ۸K هم وجود دارد که فعلاً هیچ برنامه‌ای از چنین رزولوشنی پشتیبانی نمی‌کند.

یکی از بخش‌های جذاب داشبورد ایکس‌باکس، امکان رقابت جدی با دوستان و دریافت امتیازهای هفتگی است. مایکروسافت هر هفته تعدادی تسک‌ها و کارهای امتیازدار برای کاربران گیم پس و ایکس‌باکس لایو مشخص می‌کند و می‌توانید با دوستانتان رقابت کنید و با کسب اچیومنت‌های بیشتر، خود را به صدر جدول برسانید. دریافت تروفی‌ در بازی‌ها حس بسیار جالبی دارد و درصورتی‌که کنسول را به موبایل متصل کرده باشید، امکان تماشای اچیومنت‌ها به‌دست‌آمده از طریق اپ را هم خواهید داشت. تمامی این کارها در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و به‌عنوان یک مخاطب ایرانی، هیچ کم و کسری مشاهده نخواهید کرد و محدودیتی را هنگام استفاده از سرویس‌های مختلف کنسول نخواهید دید؛ درواقع تنها محدودیت، سرعت اینترنت و پینگ بالاست که آن‌هم در ایران، چاره‌ای برای آن یافت نمی‌شود.

یکی از ویژگی‌های داشبورد ایکس‌باکس، طراحی ساده و قابل‌فهم آن است که نیازی به توضیح ندارد و حتی اگر یک‌بار هم از کنسول‌های ایکس‌باکس استفاده نکرده باشید، می‌دانید باید چه‌کار کنید و چطور بخش موردنظر خود را پیدا کنید. تنها نقطه‌ی ضعف، وجود یک رابط کاربری مشابه ایکس‌باکس وان است و در حال حاضر تغییر چندان بزرگی را نخواهید دید و ممکن است تغییرات اصلی در آپدیت‌های بعدی از راه برسند. یکی دیگر از ویژگی‌ها، قابلیت «Smart Delivery» است که امکان دانلود بهترین نسخه از بازی را فراهم می‌کند و همچنین قابلیت به اشتراک‌گذاری فایل ذخیره میان کنسول‌های مختلف را ایجاد می‌کند؛ برای نمونه می‌توانید با یک اکانت، بازی‌های خود را در سری ایکس هم ادامه دهید.

ازآنجایی‌که استفاده از کنسول‌های بازی در ایران اندکی با کشورهای دیگر متفاوت است، باید به نکاتی اشاره‌کنیم که معمولاً قبل از خرید به شما گفته نمی‌شود و با کسب تجربه به دست خواهید آورد. کنسول ایکس‌باکس سری اس، نیاز به اتصال مداوم به اینترنت برای استفاده بازی‌های گیم پس دارد و اگر می‌خواهید کنسول را به‌صورت هکی استفاده کنید و صرفاً چند بازی آفلاین روی آن بریزید، رسماً از تمامی ویژگی‌های این کنسول جدید بی‌بهره مانده‌اید. تهیه‌ی اشتراک گیم پس کار ساده‌ای است و همچنین قیمت چندان زیادی هم برای مخاطب ایرانی ندارد. البته می‌توانید ماهانه ۱۵ دلار پرداخت کنید اما منابعی وجود دارند که اکانت‌های گیم‌پس کاملاً قانونی را به فروش می‌رسانند و قیمت چندان بالایی هم ندارند که در بخش دیگر به انواع مختلف آن‌ها اشاره خواهیم کرد. مهم‌ترین نکته‌ آن است که کنسول بدون اتصال به اینترنت، چندان قابلیت‌های زیادی ندارد و این رؤیای مایکروسافت که کنسول باید مداوم به اینترنت متصل باشد، بالاخره به وقوع پیوسته است.

بخش تنظیمات کنسول، ظاهر ساده‌ای دارد و می‌توانید بخش‌های مختلف را به‌سادگی کنترل کنید. درصورتی‌که از تلویزیون‌های جدید استفاده می‌کنید، حتماً به بخش تنظیمات مراجعه کنید و ویژگی‌های جدید را فعال کنید. برای نمونه می‌توانید تلویزیون‌ را همراه با کنسول و به‌صورت خودکار خاموش‌کنید یا اینکه با روشن کردن تلویزیون، کنسول هم به‌صورت خودکار روشن شود. تنها تلویزیون‌هایی این قابلیت رادارند که از کابل جدید HDMI 2.1 پشتیبانی کنند. بخش دوستان و گفتگو هم ظاهر ساده‌ای دارد و می‌توانید بدون مشکل با دوستان خود چت و گفتگو کنید.

اپ ایکس باکس

داشبورد ایکس‌باکس هنگام اجرای بازی هم عملکرد روانی از خود نشان می‌دهد و در صورت فشردن دکمه‌ی ایکس‌باکس در وسط بازی، بدون تأخیر می‌توانید وارد تنظیمات شوید و سریعاً تغییراتی که به دنبالش هستید را اعمال می‌کنید؛ این ویژگی بزرگی است که به لطف سخت‌افزار کنسول فراهم‌شده و از این بابت، هیچ مشکلی پدید نمی‌آید. مایکروسافت پشتیبانی از سرویس‌های صوتی و بصری شرکت دالبی مانند Dolby Vision و Dolby Atoms را فراهم کرده که قابلیت استفاده از صدای سه‌بعدی و HDR پیشرفته‌تر وجود دارد؛ البته برای استفاده از این ویژگی‌ها، باید اشتراک ماهانه‌ی این سرویس‌ها را تهیه کنید که آن‌هم با قیمت مناسبی پیدا می‌شود.

در بخش تنظیمات، یک منو کامل برای تجهیزات جانبی در نظر گرفته‌شده و امکان اتصال هدست‌های بلوتوثی مخصوص و کنترلرهای جدید را دارید. استفاده از هدست گیمینگ هم در فضای بازی‌ها بسیار راحت‌ است و درصورتی‌که هدست بلوتوثی ندارید و از مدل سیمی استفاده می‌کنید، کافی است آن به جک هدفون موجود روی دسته متصل کنید و سپس تنظیمات بلندی صدا را انجام دهید. خواهید دید که اکوسیستم ایکس‌باکس به‌صورت هم‌زمان اطلاعات لازم را از تمام دستگاه‌ها دریافت می‌کند و عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید، داشبورد ایکس‌باکس میان سری ایکس و سری اس یکسان است و از این بابت، یک تجربه‌ی کامل خواهید داشت.

هنگام ورود به فروشگاه و نصب بازی، یک برچسب مخصوص روی تعدادی از بازی‌ها وجود دارد که به معنی بهینه‌سازی آن‌ها برای نسل جدید است و باید آن‌ها را نصب کنید. اگرچه مایکروسافت از کاهش حجم بازی‌های برای ایکس‌باکس سری اس گفته، اما فعلاً تغییرات چندان زیادی در حجم بازی‌ها دیده نمی‌شود و تنها عناوین مربوط به استودیوهای مایکروسافت، این ویژگی را فعال کرده‌اند. این اتفاقی است که می‌توانست حجم بازی وارزون را اندکی کاهش داد و امکان نصب بازی‌های بیشتری را فراهم کند؛ اما فعلاً تغییری را مشاهده نمی‌کنیم.

داشبورد ایکس‌باکس سری اس، اجازه‌ی استفاده از چنین اکانت به‌صورت هم‌زمان را می‌دهد؛ کافی است یکی از آن اکانت‌ها دارای اشتراک گیم پس آلتیمیت باشد تا تمامی اکانت‌های دیگر بتوانند از ویژگی‌های جذاب مایکروسافت استفاده کنند. همین قابلیت به کاربران ایرانی اجازه داده تا اکانت‌های باکیفیت و ارزان‌تری را تهیه کنند و عملاً خرید بازی باوجوداین اکانت‌ها ساده‌تر شود. پس از چندین ماه استفاده از داشبورد جدید، حس می‌کنم قدرت این کنسول پشت این داشبورد کلاسیک پنهان‌شده و مایکروسافت می‌توانست خلاقیت بیشتری در طراحی آن به خرج دهد؛ اما واضح است که پشتیبانی از نسل هشتم همچنان ادامه دارد و نمی‌توان به‌یک‌باره اکثر کاربران را کنار گذاشت؛ هرچند طراحی منوهای جدید و مخصوص به این کنسول می‌توانست، ارزش خرید را بالاتر ببرد.

اگر اندکی وارد جزئیات شویم و تک‌تک منو‌ها و کاربرد آن‌ها را بررسی کنیم، باید بگوییم که صفحه‌ی «هوم» (Home) که همان صفحه‌ی اصلی است با اپ‌ها و بازی‌های مخصوص پرشده که می‌توانید نحوه‌ی قرار گرفتن آن‌ها و تصویر پشت زمینه را تغییر دهید. همچنین یک سری آگهی‌های تبلیغاتی برای بازی‌ها و منو بررسی عملکرد با دوستان وجود دارد که اندکی آن را شلوغ کرده است. با پایین آمدن به منوی‌ بعدی، می‌توانید بازی‌های گیم پس را مشاهده کنید و سپس منوی مخصوصی مربوط به دوستان و فعالیت‌ها و اچویمنت‌های به‌دست‌آمده وجود دارد. این بخش از هر لحاظ کامل است و حتی اجازه‌ی مقایسه‌ بازی به بازی را هم به کاربر می‌دهد؛ به این شکل که می‌توانید میزان پیشرفت خود در بازی را با دوستانتان بسنجید و ببینید که دوستان شما چه تروفی‌هایی دریافت کرده‌اند. همچنین آنلاین یا آفلاین بودن آن‌ها هم به شما نشان داده می‌شود و نه‌تنها می‌توانید از بازی که در حال تجربه کردن هستند، دیدن کنید، بلکه بدانید در کدام بخش بازی هستند. برای مثال دوستم در حال تجربه‌ی بازی The Ascent‌ بود و من می‌توانستم حتی از طریق اپ ایکس‌باکس هم ببینم که او حال در کدام نقطه‌ی بازی است. این حس رقابت با دوستان و ایجاد یک سیستم جذاب بر اساس ترشح دوپامین، امکان لذت بردن از بازی‌ها را بیشتر کرده است.

ایکس‌باکس اچیومنت

در بخش‌های دیگر داشبورد ایکس‌باکس، امکان نمایش رویدادهای مختلف را خواهید داشت و همچنین بخش فروشگاه هم به‌طور کامل داخل داشبورد جاسازی‌شده و هر لحظه می‌توانید از ویژگی‌های جالب آن استفاده کنید. فروشگاه مایکروسافت همان شکل و شمایل نسخه‌ی کامپیوتر دارد و خوشبختانه دسته‌بندی‌های مناسبی از لحاظ اسمی و ژانر انجام‌شده و پیدا کردن بازی مورد نظرتان بسیار ساده است؛ حتی بازی‌های گیم پس هم از لحاظ ژانر طبقه‌بندی‌شده‌اند که در بخش بعدی مطلب به‌طور کامل به آن خواهید پرداخت.

منوی «راهنما» (Guide) با فشردن دکمه‌ی ایکس‌باکس فعال می‌شود و تب‌های مختلفی را فراهم می‌کند و همچنین بازی‌ها و اپ‌های اخیراً بازشده را نشان می‌دهد. در بخش دوستان منو راهنما هم می‌توانید به چت‌ها پاسخ دهید و لازم نیست از بازی خارج شوید. نکته‌ی مهم آن است که تمامی تب‌ها قابلیت تغییر و شخصی‌سازی رادارند و پیشنهاد می‌کنم منو پروفایل را به دلیل سوییچ میان اکانت‌های مختلف به جلو بیاورید تا در سریع‌ترین زمان به آن دست پیدا کنید. به‌طور کل، رابط کاربری ایکس‌باکس رضایت‌بخش است و به نیازهای یک بازی‌کننده از هر لحاظ پاسخ می‌دهد؛ انتظار خلاقیت و نوآوری بیشتری را نسبت به نسل پیشین داشتیم؛ اما از این لحاظ تغییر زیادی را نخواهیم دید.

هدف مایکروسافت از داشبورد کنسول ایکس‌باکس، نمایش مناسب بازی‌ها و اپ‌هاست و از این لحاظ هم مشکلی نخواهید یافت. مایکروسافت می‌خواهد به کاربر نشان دهد که با پرداخت ۳۰۰ دلار، یک کنسول قدرتمند با پشتیبانی نرم‌افزاری مناسب دریافت می‌کند که تا سالها هم پشتیبانی می‌شود. ویژگی‌های گفته‌شده ازجمله Quick Resume حتی برای کامپیوتر هم دیده نمی‌شود و این امکان که بتوانید با روشن کردن کنسول به همان نقطه‌ی قبلی بازی بروید، یک رؤیا برای پی‌سی گیمر به‌حساب می‌آید و نمی‌توانید هیچ دستگاه گیمینگی با چنین قیمتی پیدا کنید که دارای اکوسیستم روان و با امکانات متنوعی مانند ایکس‌باکس باشد.

ایکس‌‌باکس گیم پس

سرویس گیم پس

مطمئنم پس‌ازاین همه مدت حتی یک‌بار هم شده، اسم سرویس ایکس‌باکس گیم پس به گوش شما خورده باشد. مایکروسافت با بررسی وضعیت درآمدی و همچنین مدل کسب‌وکار سرویس‌های مشابه مانند نتفلیکس، تصمیم گرفت تا چنین سرویسی را برای بازی‌های ویدیویی هم عرضه کند و نتیجه‌ی آن یک کلکسیون از بازی‌های تراز اول و مستقل در ژانرهای مختلف است که شمارا از خرید بازی‌های جدید بی‌نیاز خواهد کرد. کافی است اشتراک ماهانه این سرویس را بپردازید و آنگاه دروازه‌ی استفاده از ۱۰۰‌ بازی مختلف به ‌روی شما گشوده خواهد شد. ازآنجایی‌که برای تجربه‌ی عناوین آنلاین، نیاز به سرویس ایکس‌باکس لایو گلد وجود دارد و نمی‌توان بدون خرید اشتراک این سرویس، با دوستان خود بازی کرد، به همین دلیل بهتر است یک باندل بی‌نظیر به نام ایکس‌باکس گیم پس را خریداری کنید. این سرویسی است که شامل گیم پس به‌اضافه‌ی اشتراک ایکس‌باکس لایو و همچنین اشتراک EA Play می‌شود که بیش از ۷۰ بازی شرکت الکترونیک آرتز را هم بدون پرداخت هزینه‌ی اضافه در دسترس شما قرار می‌دهد.

برگ برنده‌ی کنسول ایکس‌باکس سری اس، وجود کلکسیونی از بازی‌های بی‌نظیر در سرویس گیم پس آلتیمت است. اولین بار که سراغ این بازی‌ها می‌روید، نمی‌توانید باور کنید که چه تعداد بازی را می‌توانید تجربه کنید؛ اولین بار که این کلکسیون را دیدم به خود گفتم «من باید تمامی این بازی‌ها را دانلود کنم! حیف که حافظه‌ی کنسول اجازه نمی‌دهد!» در ادامه به‌تمامی جنبه‌ها و مزیت‌های سرویس ایکس‌باکس گیم پس خواهیم پرداخت اما ابتدا باید این سرویس را از دید یک کاربر ایرانی نگاه کنیم و ببینیم چطور می‌توانیم آن را روی کنسول خود داشته باشیم؟ با توجه به قابلیت به اشتراک‌گذاری ویژگی‌های یک اکانت با اکانت‌های دیگر در کنسول، لازم نیست حتماً گیم پس را روی اکانت خود فعال کنید. کافی است یک حساب کاربری خریداری کنید که از قبل دارای اشتراک گیم پس آلتیمت است و نیازی به پرداخت ۱۵ دلار به‌صورت ماهانه ندارید.

فروش اکانت‌های گیم پس در ایران معمولاً به دو صورت «هوم» و «غیرهوم» صورت می‌گیرد. اکانت‌های «هوم» نیازی به آنلاین بودن و ورود هر باره به اکانت ندارند و هنگامی‌که آن را به‌عنوان اکانت اصلی انتخاب می‌کنید، تمامی قابلیت‌ها با شما به اشتراک گذاشته می‌شود و امکان دانلود و استفاده از بازی‌های رایگان ایکس‌باکس لایو را هم خواهید داشت. درصورتی‌که اکانت «غیرهوم» را خریداری کنید، آنگاه لازم است برای تجربه‌ی بازی‌ها با آن اکانت آنلاین شوید و سپس به اکانت خود سویچ کنید؛ همچنین اکانت دانلود مستقیم بازی‌ها از طریق اکانت شخصی نیست و باید تمامی فعالیت‌های مربوط به فروشگاه را از طریق همان اکانت انجام دهید که اندکی دردسر دارد و پیشنهاد می‌کنیم یا گیم پس را روی اکانت شخصی فعال کنید یا اینکه سراغ اکانت‌های هوم بروید که دردسر کمتری دارند. قیمت این اکانت‌ها هم در ایران چندان زیاد نیست و می‌توانید با پرداخت مبلغی ناچیز به‌صورت ماهانه، حدود ۲۰۰‌ بازی تراز اول و مستقل را با تمامی ویژگی‌ها دانلود کنید.

حال که با انواع اکانت‌های مختلف در ایران آشنا شدید، بهتر است سراغ کلکسیون بازی‌های بی‌نظیر گیم پس برویم که تا مدت‌ها شمارا از خرید بازی جدید بی‌نیاز خواهند کرد. مهم‌ترین دلیل برای خرید اشتراک ماهانه‌ی این سرویس، وجود بازی‌های متنوع است که هرماهه به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. بزرگ‌ترین مزیت این سرویس آن است که تمامی بازی‌های جدید مایکروسافت را همان روز اول و بدون پرداخت هزینه‌ی اضافه دریافت می‌کنید. این پیشنهادی است که حتی سونی هم نتوانسته آن را محقق کند و امکان انتشار بازی‌های ۶۰ دلاری در روز اول را برای سرویس پلی‌استیشن ناو ندارد. مایکروسافت هرماهه بازی‌های جدید را به گیم پس اضافه می‌کند تا کاربران مشکلی از بابت عناوین موجود نداشته باشند و همیشه بازی تازه‌ای برای تجربه داشته باشند. تمامی استراتژی مایکروسافت در نسل جدید، حول‌وحوش همین سرویس متمرکزشده و برای فردی که کنسول ایکس‌باکس سری اس را تهیه می‌کند، خرید اشتراک گیم پس آلتیمت از واجبات است!بازی‌های گیم پس

اگر عاشق بازی‌های زامبی محور هستید، این دسته‌بندی مخصوص شماست!

ایکس‌باکس نه‌تنها هرماهه بازی‌های تازه‌ای را به لیست عناوین موجود اضافه می‌کند، بلکه بسته‌های الحاقی و آپدیت‌های تازه را هم در دسترس کاربران قرار می‌دهد. اگر بازی Sea of Thieves را دانلود کنید، مطمئن باشید تمامی آپدیت‌های جدید را دریافت خواهید کرد. این امکان برای عناوین دیگر مایکروسافت ازجمله فورتزا هورایزن ۴ هم وجود دارد و تمامی آپدیت‌های منتشرشده برای بازی، در قالب یک کلکسیون بی‌نظیر پیش روی شما و منتظر فشردن دکمه‌ی دانلود است. تنها بازی‌های استودیوهای مایکروسافت در گیم پس یافت نمی‌شود و عناوین فوق‌العاده‌ای از شرکت‌های شخص ثالث مانند فوتبال منیجر، مس افکت، دد اسپیس، فیفا ۲۱ و کنترل هم منتظر شما هستند. هیچ‌کس نمی‌تواند تنوع عناوین موجود روی گیم پس آلتیمت را به باد تمسخر بگیرد و مطمئن باشید که این سرویس هم مشابه کنسول ایکس‌باکس سری اس، به‌صرفه‌ترین انتخاب است.

فکرش را بکنید دیگر لازم نیست برای خرید هر بازی ۶۰ دلار بپردازید و به‌جای آن، حدود ۲۰۰ بازی در دسترس دارید که هرماه آپدیت می‌شود و عناوین تازه‌ای را دریافت می‌کند. اکتساب شرکت بتسدا توسط مایکروسافت باعث شد تا عناوین این سرویس به‌یک‌باره منفجر شود و چه زمانی بهتر از حال که بازی Fallout 76 را بدون پرداخت هزینه‌ی اضافه دانلود کنید یا اینکه سری به بازی Doom Eternal‌ بزنید که به‌خوبی برای سری اس بهینه‌شده و ساعت‌های مفرحی برای شما می‌سازد. درصورتی‌که اتصال اینترنت مناسب داشته باشید، امکان استریم بازی‌ها از طریق موبایل هم وجود دارد که البته هنوز جای کار دارد و چندان چنگی به دل نمی‌زد، تجربه‌ی بازی‌های گیم پس روی موبایل به دلیل فونت ریز و عدم بهینه بودن کنترلر لمسی، حس یک بازی تراز اول را می‌کشد و حال که کنسول دستی استیم از راه رسیده، فرصت مناسبی است تا مایکروسافت از قابلیت‌های آن استفاده کند و اندکی بازی‌ها را برای صفحات کوچک بهینه کند.

با مراجعه‌ به بخش گیم پس در کنسول ایکس‌باکس سری اس، می‌توانید دسته‌بندی‌های مختلف را مشاهده کنید. مطمئنم اولین دسته‌بندی که محبوب‌ترین بازی‌ها را نمایش می‌دهد، زودتر از بقیه چک خواهید کرد. خواهید دید که عناوین محبوبی مانند فیفا ۲۱ و رد دد آنلاین خودشان را نشان خواهند داد که کاربران زیادی آن را دریافت می‌کنند. همچنین بازی فورتزا هورایزن ۴ هم انتخاب بسیار محبوبی است و کمتر کاربر گیم پس را می‌توان یافت که این اثر رانندگی را نصب نکرده باشد. تمامی عناوین انحصاری مایکروسافت ازجمله بازی‌های هیلو و گیرز هم روی این سرویس قرار دارند و اگر آن‌ها را تجربه نکرده‌اید، فرصت مناسبی است تا از اولین نسخه شروع کنید. همین چند ماه اخیر هم بازی‌های خوبی مانند Hades و The Ascent اضافه‌شده‌اند که نیازی به معرفی ندارند.

مایکروسافت به‌تمامی سلیقه‌ها توجه داشته و از عناوین بتل رویال مانند پابجی گرفته تا شوترهای تاکتیکی مثل رینبو سیکس یافت می‌شوند. این تنها سرویسی است که این بازی‌های محبوب را بدون پرداخت هزینه‌ی اضافه در اختیار کاربر قرار می‌دهد و شاید همین دو بازی برای تعداد زیادی کافی باشد تا یک‌بار هم شده، اشتراک ماهانه این سرویس را خریداری کنند. بدون شک وجود بازی‌های محبوب بتسدا مانند Doom Eternal‌ و Fallout، دلیل دیگری برای ارزش بالای این سرویس آنلاین به‌حساب می‌آید. فکرش را بکنید که تمامی این بازی‌ها با پرداخت یک مبلغ ناچیز ماهانه در اختیار شماست و اگر همین امروز هم شروع به بازی کنید، تا دو سال هم نمی‌توانید تمامی بازی‌های گیم پس را تجربه کنید. شاید تنها بیان اسم بازی اسکایرم و الدر اسکرولز آنلاین برای طرفداران بازی‌های نقش‌آفرینی کافی باشد تا از ارزش این سرویس جذاب اطمینان پیدا کنند.

مایکروسافت حدود ۲۷ استودیو بازی‌سازی در اختیار دارد که هرکدام در حال تولید بازی‌های جدید برای کنسول ایکس‌باکس هستند؛ این باعث می‌شود تا هرچند ماه یک‌بار، اثری تراز اول را از سوی یک استودیو بزرگ دریافت کنید. بازی‌های بسیار جذابی درراه گیم پس هستند و ماه‌های آینده، برای کاربران بسیار مهم خواهد بود. نه‌تنها می‌توانید بازی‌های هیلو اینفینیت و فورتزا هورایزن ۵ را مزه کنید، بلکه بازی استارفیلد که از ساخته‌های جدید بتسدا را هم دریافت خواهید کرد که مطمئنم سالها عاشقان بازی‌های نقش‌آفرینی را سرگرم خواهد کرد. در سوی دیگر، الدر اسکرولز و استاکر جدید درراه هستند که هرکدام برای خودشان یک دنیای بزرگ به‌حساب می‌آیند. آنچه مایکروسافت در نمایشگاه E3 امسال روی آن تأکید داشت، عرضه‌ی تمامی بازی‌های جدید روز اول برای کاربران گیم پس بود. گیم پس واقعاً بهشت مالکان کنسول ایکس‌باکس سری اس به‌حساب می‌آید و بدون وجود آن، خرید این کنسول چندان منطقی نبود.

گیم پس آلتیمت

مایکروسافت از سال گذشته، تمامی بازی‌های سرویس EA Play را هم به گیم پس آلتیمت اضافه کرده است. حدود ۸۰ بازی در دسترس شماست و اگر به منو بازی‌های گیم پس و به‌خصوص عناوین ژانر رانندگی و مسابقه‌ای سر بزنید، آن‌قدر بازی‌های گوناگون خواهید یافت که انتخاب میان آن‌ها سخت خواهد بود. همان ابتدا بازی Dirt 5‌ با گرافیک و گیم‌پلی تحسین‌شده‌اش می‌درخشد و فکر نمی‌کنم بتوانید جلوی فشردن دکمه‌ی دانلود را بگیرید. اگر عاشق جنگ ستارگان هستید، وجود بازی‌های Battlefront و Jedi Fallen Order، قطعاً بهترین دلیل برای شماست که گیم پس را برای کنسول ایکس‌باکس سری اس خود تهیه کنید. اینجا سعی نمی‌کنیم تمامی این بازی‌ها را برای شما معرفی کنیم و بهتر است خودتان سری به این بازی‌ها بزنید و اندکی در دسته‌بندی‌های انجام‌شده جستجو کنید؛ همین برای من کافی بود تا سریعاً اشتراک گیم پس را برای کنسول خود تهیه کنم و شروع به دانلود بازی کنم.

مایکروسافت توجه ویژه‌ای به توسعه‌دهنده‌های مستقل دارد و درواقع یک پلتفرم بسیار مناسب برای تجربه‌ی بازی‌های مستقل است. اخیراً هم بازی‌های ایندی و مستقل زیادی در جدیدترین کنفرانس ID@Xbox معرفی شدند که تمام آن‌ها روز اول در دسترس کاربران گیم پس قرار می‌گیرد. درصورتی‌که این سرویس وجود نداشت، خرید کنسول‌های ایکس‌باکس انتخاب سختی می‌شد و مایکروسافت هم بافهم این مسئله، هر بار یک شرکت و استودیو جدید را خریداری کرده تا فهرست بازی‌های خود را گسترش دهد. این شاهد بهترین فرصت برای بازی‌کنان است که تنها می‌خواهند از بازی‌های ویدیویی بدون هیچ‌گونه بحث و طرفداری لذت ببرند. شخصاً هنگامی‌که دیدم تمامی عناوین مجموعه‌ی یاکوزا با گرافیک بالا و امکان اجرا به‌صورت ۶۰‌ فریم در ثانیه، در گیم پس قرار دارد؛ به ارزش این سرویس پی بردم و اگر این عناوین را تجربه نکرده‌اید، حال وقت مناسبی است که با پرداخت یک اشتراک ماهانه، تمامی بازی‌ها را به‌صورت قانونی تجربه کنید و همچنین تروفی‌های آن‌ها را برای همیشه داخل اکانت خود داشته باشید.

اگر شما ازجمله افرادی هستید که می‌خواهید تمامی بازی‌ها را در اکانت خود داشته باشید و علاقه‌ای به پرداخت حق اشتراک ماهانه ندارید، این انتخاب در اختیار شماست تا برای هر بازی جدید مایکروسافت، ۶۰ دلار یا ۷۰ دلار را بپردازید، اما دیگر زمانی که مالکیت دربازی‌های ویدیویی اهمیت داشت و خرید یک دیسک و نگه‌داری آن در کلکسیون بازی‌هایتان اهمیت داشت و گذشته و حال زمانی رسیده که صنعت بازی، بیشتر عناوین جدید را به‌صورت دیجیتال ارائه می‌دهد و حتی نسخه‌ی دیسکی تعدادی از بازی‌ها هیچ‌گاه تولید نمی‌شود. در چنین زمانی، وجود یک سرویس باارزش مانند گیم پس، می‌تواند به اکثر نیازهای یک بازی‌کننده پاسخ دهد. مهم نیست طرفدار بازی‌های مسابقه‌ای باشید یا اینکه عناوین ورزشی را بپسندید یا علاقه‌مند به اکشن‌های ماجراجویانه باشید، گیم پس پاسخ مناسبی به نیاز شما خواهد بود.

با شروع نسل نهم کنسول‌ها، هنوز یک اثر انحصاری مناسب از سوی ایکس‌باکس دریافت نکرده‌ایم و این خلأ قرار است از پایین امسال و توسط هیلو اینفینیت و فورتزا هورایزن ۵ پر شوند، اما این‌طور نیست که هیچ بازی برای تجربه نداشته باشید، گیم پس پر از بازی‌هایی است که قطعاً مخاطب ایرانی را به خود خواهد کشید. قدرت کنسول ایکس‌باکس سری اس را زمان درک کردم که بازی شبیه‌ساز هوانوردی مایکروسافت را نصب کردم و شروع به پرواز در آسمان ایران کردم و توانستم پس از یافتن شهرم، سری به منزلمان بزنم و از کیفیت بازی شگفت‌زده شوم. این جزو لحظات بسیار جالبی بود که گیم پس برای من ایجاد کرد و فکرش را نمی‌کردم روزی بتوانم داخل یک بازی و روی آسمان شهرمان پرواز کنم. گیم پس یاد من انداخت که بازی‌های ویدیویی، فراتر از یک بحث بیهوده در مورد برتری یک کنسول از دیگری بود؛ اینجا من می‌توانم هراندازه که می‌خواهم بازی کنم و روزهای شیرینی را همراه عناوین موجود بگذرانم.بازی‌های جدید گیم پس

بازی‌های زیادی در سال ۲۰۲۱‌ به سرویس گیم پس اضافه می‌شوند

دانلود بازی‌های گیم پس برای یک مخاطب ایرانی بسیار ساده است و شخصاً هیچ‌گونه محدودیتی در این زمینه مشاهده نکردم. کافی است دکمه‌ی دانلود را بفشارید و آنگاه نصب بازی با آخرین سرعت شروع می‌شود. نکته‌ی جالب آن است که لازم نیست تمامی فایل یک بازی را دانلود کنید و اگر نمی‌توانید تا اتمام دانلود یک بازی ۵۰ گیگابایتی صبر کنید، کافی است حدود ۸ گیگابایت از بازی دانلود شود و آنگاه قادر به تجربه‌ی مراحل اولیه خواهید بود و دانلود بازی هم به کارش ادامه خواهد داد. این ویژگی جالبی است که می‌تواند اندکی از آن فضای دلگیر دانلود یک بازی ۱۰۰ گیگابایتی با اینترنت کم‌سرعت ایران بکاهد.

حال که از تمامی مزیت‌های گیم پس برای مخاطب ایرانی گفتیم، بهتر است کمی هم از مشکلات آن بگوییم که پس از مدتی، قطعاً به چشم شما هم خواهد آمد. یکی از مشکلات، عدم انتشار یک به‌روزرسانی مناسب برای بخش اچیومنت‌های ایکس‌باکس است. سال‌هاست است این بخش به حال خود رهاشده و عملاً یافتن تروفی‌های نادر بسیار سخت است. برای نمونه یک بازی را از گیم پس نصب‌کرده‌اید و به دنبال آن هستید که تمامی اچیومنت‌ها را دریافت کنید، باید با بگوییم با غیرممکن روبه‌رو هستید و هیچ منو مناسبی برای این کار طراحی نشده، باید چنددقیقه‌ای تمام منوها را بگردید تا در آخر به بخش اچیومنت برسید؛ آن موقع هم خواهید دید که هیچ آموزشی برای نحوه‌ی دریافت تروفی وجود ندارد. در بخش پیشین به اکوسیستم پلی‌استیشن اشاره کردیم که امکان ردیابی تروفی‌ها را بسیار ساده کرده و حتی یک آموزش کامل هم برای نحوه‌ی دریافت آن‌ها پیشنهاد می‌کند.

یکی دیگر از مشکلات، نبود دسته‌بندی بر اساس توسعه‌دهنده است؛ مشخص نیست کدام بازی‌های یک ناشر یا استودیو روی گیم پس قرار دارد و باید به‌صورت دستی دنبال این بازی‌ها بگردید. البته یک سری ضعف‌ها مانند نبود یک بخش مناسب برای ساخت ماد هم دیده می‌شود و جالب می‌شد که اگر قابلیتی مانند استیم ورکشاپ برای گیم پس هم وجود داشت. در سوی دیگر، نبود قابلیت‌های اجتماعی در مقایسه با دیسکورد هم حس می‌شود و حال که سونی رسماً دیسکورد را به پلی‌استیشن اضافه کرده، جالب می‌شد که مایکروسافت هم این کار با گیم پس تکرار می‌کرد و بالاخره امکانات یک شبکه‌ی اجتماعی مناسب را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

بیان این مشکلات، باعث کاستن از ارزش گیم پس نمی‌شود و درصورتی‌که کنسول ایکس‌باکس سری اس را خریداری کرده باشید، خرید اشتراک ماهانه‌ی گیم پس از واجبات است و بدون آن اوقات سختی را سپری خواهید کرد. برای نمونه من از فوتبالی‌هایی هستم که تقریباً تمامی شماره‌های مجموعه‌ی فیفا را بازی کرده‌ام و هنگامی‌که دیدم فیفا ۲۱ روی این سرویس قرار دارد و نیاز نیست آن را به‌صورت جداگانه خریداری کنم، بهترین دلیل را برای خرید گیم پس پیدا کردم و از گرافیک بازی و روان بودن گیم پلی روی سری اس، تعجب‌زده شدم. در آخر باید بگوییم که خرید اشتراک گیم پس آلتیمت، علاوه بر بازی‌های متعدد، امکان خرید بازی‌ها با ۲۰ درصد تخفیف‌ها را هم پدید می‌آورد و حتی می‌تواند به افرادی که دنبال خرید بازی هستند هم کمک کند. من هیچ سرویس اشتراک بازی بهتری را نمی‌شناسم که این اندازه ویژگی‌های کاربرپسند داشته باشد و همین باعث می‌شود تا کنسول Xbox Series S بهترین انتخاب برای بازی‌کنان ایرانی باشد.

بازی‌های پیشنهادی

فعلاً اوضاع برای کنسول‌های جدید ایکس‌باکس ازلحاظ بازی‌های انحصاری چندان مناسب نیست و موج اول عناوین تراز اول از اواسط پاییز از راه می‌رسند و مایکروسافت امیدوار است که این روند به‌زودی به اتمام برسد؛ اما این دلیل نمی‌شود که کلکسیون بازی‌های موجود روی ایکس‌باکس را کنار بگذاریم و همان‌طور که می‌دانید، حدود ۲۰۰ بازی مختلف آماده‌ی دانلود از طریق گیم پس آلتیمت است که شامل عناوین Xbox 360 هم می‌شود. فعلاً تنها بازی‌ مدیوم به‌عنوان انحصاری نسل منتشرشده که آن‌هم درراه کنسول پلی‌استیشن ۵ است و قرارداد آن با مایکروسافت به اتمام رسیده است. در ادامه لیست بازی‌های باکیفیتی را معرفی خواهیم کرد که از طریق سرویس گیم پس ارائه می‌شوند و نیاز به پرداخت هزینه‌ی اضافه ندارند. دقت کنید بازی‌های جدید مانند آساسینز کرید والهالا و سایبرپانک ۲۰۷۷ هم گزینه‌های جالبی هستند و می‌توانید آن‌ها در جشنواره‌ی تخفیف‌های ایکس‌باکس خریداری کنید.

بازی هیلو

Halo Master Chief Collection

کلکسیون مستر چیف بهترین انتخاب برای کاربران گیم پس است و حتی اگر عناوین کلاسیک هیلو را تجربه کرده‌اید، وقت آن است که دوباره سری به آن‌ها بزنید و از گرافیک جدیدشان لذت ببرید. مایکروسافت تمامی کمپین‌های داستانی، بهترین مراحل و بخش گروهی و نقشه‌های چند نفره را به‌صورت بازسازی‌شده در دسترس عاشقان هیلو قرار داده و نه‌تنها این بازی زیبا و نوستالژیک به نظر می‌رسد، بلکه ارزش بارها تجربه را دارد. کلکسیون مستر چیف، شامل شماره‌ی اول تا چهارم به‌صورت ریمستر شده است و البته هیلو ۵ در این مجموعه قرار ندارد که آن را هم می‌توانید از طریق گیم پس تجربه کنید. حال که زمان عرضه‌ی هیلو اینفینیت نزدیک است، بهتر است بنشینید و تمامی عناوین این مجموعه را به‌صورت پشت سر هم تجربه کنید؛ مطمئنم اگر این مجموعه را تجربه نکرده‌اید، به طرفدار پر و پا قرص آن تبدیل خواهید شد.

فورتزا هورایزن 4

فورتزا هورایزن ۴

آخرین شماره از مجموعه‌ی فورتزا هورایزن نیازی به معرفی ندارد؛ بازی فورتزا هورایزن ۴ نه‌تنها کامل‌ترین عنوان رانندگی و مسابقه‌ای است، بلکه هیجان در پس هرلحظه‌ی آن جا خوش کرده و این شاید یکی از مهیج‌ترین بازی‌های رانندگی در طی دهه گذشته باشد. فورتزا هورایزن ۴ امکان رانندگی در جاده‌های بسیار زیبای کشور انگلستان را به شما می‌دهد و علاوه بر مسابقات آفلاین، امکان شرکت در رقابت‌های آنلاین را خواهید داشت که حس فوق‌العاده دارد و باوجود صدها مدل خودرو مختلف، هرروز یک بهانه برای بازگشت به این اثر محبوب خواهید داشت. فورتزا هورایزن ۴ عملکرد مناسبی روی ایکس‌باکس سری اس دارد و اگرچه یک بازی مربوط به سال ۲۰۱۸ است؛ اما امکان تجربه‌ی بازی با گرافیک ارتقاءیافته و با وضوح فول HD و ۶۰ فریم در ثانیه را خواهید داشت. این بازی انتخاب مناسبی برای کنسول ایکس‌باکس سری اس شما خواهد بود.

بازی یاکوزا

Yakuza 0

نسخه‌های متنوع مجموعه‌ی یاکوزا روی گیم پس با گرافیک ارتقایافته پیدا می‌شوند و این شاید تنها فرصتی است که بتوان این مجموعه را به‌صورت کاملاً قانونی تجربه کرد. ازآنجایی‌که نسخه‌ها و شماره‌های مختلفی از بازی یاکوزا منتشرشده‌اند، انتخاب یک بازی برای شروع سخت خواهد بود؛ اما چه بازی بهتر از Yakuza 0؟‌ یاکوزا با پرداختن به داستان‌هایی بسیار گیرا و شخصیت‌هایی کاملاً واقعی که خبری از آن دروغ‌های هالیوودی در آن‌ها نیست، ساعت‌ها شمارا مجذوب خود خواهند کرد. اگر از افرادی است که هنوز سراغ این مجموعه نرفته‌اید، حال زمانی مناسبی است که این بازی را روی گیم پس دانلود کنید و دوباره در همان فضای بی‌نظیر ژاپن دهه ۸۰‌ میلادی قرار بگیرید و از فرمول افسانه‌ای سگا متعجب شوید.

Sea-of-Thieves

Sea of Thieves

فکر می‌کنم هر گیمری روزی به این فکر کرده که ای‌کاش یک بازی بر اساس دزدان دریایی ساخته می‌شد تا بالاخره بتوانیم در دریاها کشتی‌رانی کنیم و به کشتی حریفان یورش بریم. این آرزویی بود که استودیو Rare با عنوان «دزدان دریایی» (Sea of Thieves) به واقعیت تبدیل کرد. این‌یکی از باکیفیت‌ترین عناوین گیم پس است که اوایل فکرش را نمی‌کنید این اندازه جالب باشد؛ اما هنگامی‌که همراه دوستانتان وارد کشتی می‌شوید و هرکدام یک مسئولیت را بر عهده می‌گیرید، آنگاه خواهید دید که این دنیای بزرگ پر از اتفاقات جنجالی و باورنکردنی است که هرروز شمارا پای خود می‌نشاند و حسابی سرگرمتان می‌کند. دزدان دریای ازجمله‌ بازی‌هایی است که از قابلیت اجرای سریع ایکس‌باکس پشتیبانی می‌کند و همچنین امکان اجرا با ۱۲۰‌فریم در ثانیه را دارد.

گیرز 5

گیرز ۵

یکی از بازی‌هایی که از ظرفیت سخت‌افزار کنسول ایکس‌باکس سری به‌خوبی استفاده می‌کند، گیزر ۵ است. آخرین شماره از مجموعه‌ی «چرخ‌دنده‌های جنگ» (Gears of War) دنیایی بسیار زیبا و درعین‌حال مخوف را به تصویر می‌کشد که موردحمایت همگان قرار گرفت. علاوه بر کمپین داستانی بی‌نظیر، امکان تجربه‌ی حالت چندنفره بازی هم وجود دارد و همچنین تمامی بسته‌های الحاقی را می‌توانید تجربه کنید. علاوه بر گیرز ۵، درصورتی‌که عناوین این مجموعه را هم تجربه نکرده‌اید، حال وقت خوبی است که از شماره‌ی اول شروع کنید. درصورتی‌که به دنبال انجام چنین کاری هستید، بهتر است اول از گیرز آلتیمت شروع کنید که نسخه‌ی ریمستر شده‌ی اولین شماره‌ی گیرز است و اگرچه حجم بالاتری دارد، اما باگ‌های نسخه‌ی اول را ندارد و همچنین گرافیکی زیباتر آن، ارزش تجربه‌ی دوباره‌ی اثر را بالابرده است.

بازی Doom Eternal

Doom Eternal

عناوین مجموعه‌ی Doom نیازی به تعریف و تمجید ندارند. شرکت اید سافتور پس از ریبوت موفقیت‌آمیز بازی در سال ۲۰۱۶، دنباله‌ای هیجان‌انگیز به نام Doom Eternal‌ را منتشر کرد که بار دیگر داستان تکراری نیروهای جهنمی و یورش آن‌ها به زمین را روایت می‌کرد؛ اما مانند همیشه گیم پلی و روند بازی در مرکزیت قرار گرفت و باعث شد یکی از بهترین عناوین اکشن چند سال اخیر را مشاهده کنیم که نه‌تنها مبارزات آن ریتم فوق‌العاده‌ای دارند، بلکه دنیای بازی هم به بهترین شیوه طراحی‌شده و به‌خوبی آن فضای آخرالزمانی را منتقل می‌کند. اتمام بازی Doom Eternal حدود ۱۶ ساعت وقت لازم دارم و البته هنوز برای کنسول ایکس‌باکس سری اس بهینه نشده؛ اما ارزش چند بار امتحان را دارد.

Star Wars Jedi Fallen Order

Star Wars Jedi: Fallen Order

الکترونیک آرتز پس از سالها ساخت عناوین آنلاین جنگ ستارگان، بالاخره رو به بازی‌های داستانی آورد و یکی از جذاب‌ترین عناوین اکشن ماجراجویی چند سال اخیر را به نام Star Wars Jedi: Fallen Order راهی بازار کرد. نکته‌ی جالب در مورد بازی، الهام از مجموعه‌های پرطرفدار مانند دارک سولز و گاد آو وار است و تجربه‌ی بازی، بسیار لذت‌بخش و مفرح است. توسعه‌دهندگان به‌خوبی از پس چالش‌های مختلف هنگام خلق مراحل برآمده‌اند و یکی از زیباترین بازی‌های چند سال اخیر را منتشر کرده‌اند. خوشبختانه این بازی برای کنسول ایکس‌باکس سری اس بهینه‌شده و حدود ۲۰ ساعت هم تا اتمام آن وقت لازم است و می‌توانید چندروزه آن را تمام کنید.

بازی هیدس

Hades

بازی هیدس (Hades) به‌تازگی راهی سرویس گیم پس شده و یکی از جذاب‌ترین عناوین اکشن روگ‌لایک در طی چند سال اخیر است که جوایز بسیار زیادی هم دریافت کرده است. بازی‌کنان با کنترل قهرمان بازی به نام زاگرئوس که فرزند خداوندگار مرگ است، باید از زیرزمین و جهنم فرار کنند و مقابل نیروهای مخوف جهنمی قرار بگیرند. دنیای بازی پر از آیتم‌های مختلف است تا شخصیت اصلی را ارتقاء داد و با دست‌پر به میدان برگشت، در سوی دیگر بعد اکشن بازی هم بسیار روان طراحی‌شده و زما‌ن‌بندی‌های مناسب، ریتم بسیار جالبی به مبارزات بخشیده است. دنیای بازی هیدس، پر از خدایان یونانی و اشارات به اساطیر یونان است و هر بار یک راز جدید از بازی کشف خواهید کرد؛ همچنین شخصیت‌های بازی هم بسیار زنده و پویا طراحی‌شده‌اند و هیدس بدون شک یکی از بهترین عناوینی است که می‌توانید روی ایکس‌باکس سری اس تجربه کنید. این بازی برای کنسول سری اس بهینه‌شده و اتمام آن حدود ۳۰‌ ساعت وقت می‌برد.

A Plague Tale

A Plague Tale: Innocence

بازی A Plague Tale: Innocence یک اثر داستانی بسیار جالب در مورد وقایع شیوع طاعون در قرن چهاردهم میلادی است که روی دو شخصیت بسیار جالب متمرکزشده است: یک خواهر و برادر؛ این دو باید با دست‌خالی از موش‌هایی که بشریت را به‌زانو درآورده‌اند فرار کنند و خود را به منطقه‌ی امن برسانند. پلات بازی بسیار گیرا و غنی طراحی‌شده و وجود نیروهای نظامی و سیاسی در بازی، عمق بیشتری به شخصیت‌ها و افکار آن‌ها بخشیده است. اگرچه پلات بازی گسترده و غنی است؛ اما تمرکز روی رابطه‌ی شخصی میان این خواهر و برادر است که به فکر بقا و فرار از وضعیت موجود هستند. جدا از داستان، روند بازی هم رضایت‌بخش است و المان‌های گیم پلی به بهترین وجه اعمال‌شده‌اند. خوشبختانه بازی برای کنسول‌ ایکس‌باکس سری اس بهینه‌شده و اتمام آن‌هم حدود ۱۱ ساعت وقت می‌برد.

رد دد آنلاین

Red Dead Online

اگرچه بازی رد دد ریدمپشن ۲ در کلکسیون عناوین گیم پس قرار ندارد؛ اما راک استار بخش آنلاین بازی به نام رد دد آنلاین را در دسترس کاربران گیم پس آلتیمت قرار داده است. بخش آنلاین بازی سرشار از فعالیت‌های گوناگون است که برای روزها شمارا سرگرم نگه خواهد داشت. می‌توانید همان ابتدا یک نقش جالب برای خود انتخاب کنید و برای نمونه به‌عنوان یک طبیعت شناس در بازی حضور پیدا کنید و فعالیت‌هایی مرتبط با شکار حیوانات را انجام دهید. نقشه‌ی بازی بسیار وسیع است و راک استار هم با انتشار آپدیت‌های مناسب، هر بار به فهرست مأموریت‌ها افزوده و مطمئناً هر بار کاری برای انجام دادن خواهید داشت. این بازی هنوز برای کنسول‌های جدید بهینه نشده و البته جزو عناوین حجیم گیم پس است که حدود ۱۰۰ گیگابایت از حافظه‌ی محدود سری را پر می‌کند.

Fallout 4

Fallout 4

بازی Fallout 4 نیازی به معرفی ندارد و جزو بهترین عناوین نقش‌آفرینی شرکت بتسدا به‌حساب می‌آید که اگرچه یک اثر قدیمی است و کمتر کسی پیدا می‌شود که آن را تجربه نکرده باشد؛ اما وجود بازی روی گیم پس به شما اجازه‌ی تجربه‌ی دوباره را می‌دهد. دنیای بازی سرشار از فعالیت‌ها و آیتم‌های گوناگون است که تقریباً تا ابدیت ادامه دارد و تنها محدودیت در این بازی، خلاقیت و ذهن شماست. داستان فالوت ۴ هم به‌خوبی شمارا در این دنیای پساآخرالزمانی قرار می‌دهد و باوجود انتخاب‌های گوناگون و دیالوگ‌های بسیار جالب و گیرا، سخت است بتوان از آن به‌سادگی گذشت. این بازی فعلاً برای کنسول ایکس‌باکس سری اس بهینه نشده و اتمام آن‌هم حدود ۷۰‌ ساعت وقت لازم دارد.

Ori & The Will Of The Wisps

Ori & The Will Of The Wisps

معمولاً زیبایی در بازی‌های ویدیویی اهمیت چندانی ندارد؛ اما بازی Ori & The Will Of The Wisps این المان را به‌خوبی به کار گرفته و این‌یکی از بهترین عناوین ایندی است که می‌توانید روی Xbox Series S بازی کنید. تلفیق موسیقی با دنیای رنگارنگ و بسیار جذاب بازی، ماجراجویی تکرار نشدنی برای بازی‌کننده می‌سازد که نمونه‌ی آن هیچ جایی پیدا نمی‌شود. استفاده از مکانیسم‌های سبک سکو بازی به این اثر اجازه داده تا زیبایی به بهترین وجه با گیم پلی ترکیب شود. این بازی یک پکیج کامل از گرافیک خیره‌کننده، روایت داستانی احساسی و المان‌های گیم پلی غنی است. خوشبختانه بازی برای کنسول ایکس‌باکس سری اس بهینه‌شده و می‌توانید ۱۲ ساعته آن را تمام کنید.

Celeste

Celeste

اشتباه نیست بگوییم پلتفرم ایکس‌باکس، میزبان بهترین بازی‌های مستقل است و یکی از این آثار هم بازی سلست (Celeste) از عناوین دوبعدی سکو بازی است که یکی از خوش‌ساخت‌ترین عناوین چند سال اخیر است. سلست، بازی‌کننده را به یک ماجراجویی نفس‌گیر می‌برد و همان ابتدا به شما هشدار داده می‌شود که تابه‌حال، کسی از این ماجراجویی زنده بیرون نیامده و خواهید دید که رد کردن مراحل بازی کار چندان آسانی نیست. روند بازی بسیار خلاقانه طراحی‌شده و خبری از راهنما و توضیحات طولانی برای رد کردن مراحل یا یادگیری یک مهارت جدید نیست؛ این شما هستید که باید نحوه‌ی رسیدن به نقطه‌ی امن را کشف کنید و همین حس بسیار جالبی دارد. اتمام بازی حدود ۱۱ ساعت طول می‌کشد و همان‌طور که حدس می‌زنید، حجم بسیار پایینی دارد و فضای بسیار کمی را از کنسول را اشغال می‌کند.

بازی Resident Evil 7

Resident Evil 7

بازی رزیدنت ایول ۷ بازگشتی تحسین‌شده به دنیای ترسناک این مجموعه است که این بار، کاملاً متفاوت از همیشه به نظر می‌رسد. کپکام برای اولین بار از زاویه‌ی دید اول‌شخص در بازی استفاده کرده و همچنین ماجرای غم‌انگیز ایتن وینترز (Ethan Winters) را دنبال می‌کند که در به درد دنبال یافتن همسر گم‌شده‌اش است. گیم پلی بازی اندکی به‌سوی عناوین اکشن کشیده شده و استفاده از دید اول‌شخص هم باعث شده تا حس و حال بازی با شماره‌های دیگر مجموعه متفاوت باشد. اگرچه شماره‌ی جدید رزیدنت ایول چند ماهی است عرضه‌شده، اما درصورتی‌که این اثر را تجربه نکرده‌اید، فرصت مناسبی است تا آن را از طریق گیم پس دریافت کنید و ۱۰ ساعته تمامش کنید.

Dirt 5

Dirt 5

هر چه در کلکسیون بازی‌های گیم پس می‌چرخید، کم‌کم می‌فهمید که عناوین رانندگی و مسابقه‌ای این سرویس بسیار زیاد است و مایکروسافت اجازه‌ی تجربه‌ی اکثر عناوین تحسین‌شده‌ی این ژانر را به کاربر می‌دهد. یکی از این بازی‌ها، Dirt 5 است که به‌طور کامل برای کنسول‌ ایکس‌باکس سری ساخته‌شده و حتی امکان ارائه ۱۲۰ فریم در ثانیه را هم می‌دهد. این بازی سرشار از لحظات هیجان‌انگیز در پیست‌های مسابقه‌ی متنوع است و بدون شک ارزش یک‌بار تجربه را دارد. علاوه بر Dirt 5، امکان دانلود اکثر بازی‌های شرکت کدمسترز را دارید و این‌یکی از مزیت‌های سرویس گیم پس آلتیمت است که نباید آن را از دست دهید.

می‌توانیم تا فردا هم عناوین جذاب سرویس گیم پس را به شما معرفی کنیم و باور کنید کلکسیون بسیار غنی در اختیار شماست که پر از بازی‌های جذاب و به‌یادماندنی است. اگر از افرادی هستید که به بازی‌های ورزشی علاقه دارید، باید بگوییم که بازی‌های فیفا ۲۱ و یو‌اف‌سی ۴ قطعا ساعات خالی شمارا به بهترین وجه پر می‌کنند و می‌توانید با پرداخت یک مبلغ ناچیز به‌صورت ماهانه، این آثار ورزشی را به‌صورت کاملاً آنلاین تجربه کنید. همان‌طور که می‌دانید، اکثر بازی‌های ورزشی جدید، از انتشار ویژگی‌های مهم برای کامپیوتر خودداری کرده‌اند و تمام امکانات جدید برای کنسو‌ل‌های نسل نهم منتشر می‌شود. می‌توانید با پرداخت ۳۰۰‌ دلار یک دستگاه بازی تمام‌عیار با عناوین جدید که سالها پشتیبانی می‌شوند دریافت کنید و بعید است بتوانید با این قیمت، یک سیستم گیمینگ خریداری کنید که از تمامی ویژگی‌های گفته‌شده پشتیبانی می‌کند.

درصورتی‌که بازی‌های آنلاین شمارا جذب خود می‌کند، بهتر است سری به بازی‌های رینبو سیکس و پابجی بزنید که آن‌ها هم جزو عناوین گیم پس هستند و به‌صورت کاملاً روان روی ایکس‌باکس سری اس اجرا می‌شوند. عناوین رایگان مانند وارزون و اپکس لجندز هم در فروشگاه مایکروسافت حاضر هستند و نیازی به خرید اشتراک ایکس‌باکس لایو هم برای دانلود آن‌ها ندارید؛ درصورتی‌که مایل به خرید گیم پس نیستید، می‌توانید بدون پرداخت یک ریال هم بازی‌های جذاب وارزون و Destiny 2 را تجربه کنید. این تمام ماجرا نیست و عناوین بسیار جذابی درراه هستند که ارزش خرید کنسول ایکس‌باکس سری اس را بالا می‌برند. همان‌طور که می‌دانید، بازی استارفیلد تنها برای ایکس‌باکس و کامپیوتر منتشر می‌شود و درصورتی‌که سری اس را تهیه‌کرده باشید، قادر به تجربه‌ی یکی از بهترین بازی‌های این دهه خواهد بود.

چرا سری اس بهترین کنسول برای بازی کردن در کشور ماست؟

حال که تمام جنبه‌های کنسول ایکس‌باکس سری اس را بررسی کردیم و حتی بازی‌های مختلف آن را هم به شما معرفی کردیم، وقت آن است پاسخ مناسبی به سؤال ابتدایی بازی بدهیم؛ چرا Xbox Series S بهترین کنسول برای بازی در کشور ماست؟ این سؤالی بحث‌برانگیز است که مطمئنم با واکنش افراد زیادی مواجه خواهد شد؛ اما ذکر این نکته بی‌دلیل نیست که دستگاه گیمینگ با یک کامپیوتر قدرتمند که امکان اجرای بازی‌ها را به لطف نصب ویندوز دارد، متفاوت است و این مسئله‌ای است که باید همان ابتدا به آن اشاره‌کنیم تا اندکی پاسخ به سؤال راحت‌تر شود.

یکی از مشکلات ما بازی‌کنان ایرانی، گران بودن بازی‌ها و خرید دشوار بازی‌ها از فروشگاه‌های خارجی است؛ به‌نوعی که پرداخت ۷۰ دلار شاید برای یک بازی‌کننده خارجی چندان اهمیت نداشته باشد؛ اما برای ما کار چندان ساده‌ای نیست و همین باعث شده تا افراد زیادی به دانلود غیرقانونی بازی‌های ویدیویی کشیده شوند که از سویی منطقی به نظر می‌رسد؛ اما زحمت و تلاش چندین ساله یک توسعه‌دهنده را پایمال می‌کند. در سوی دیگر زمان تجربه‌ی بازی‌ها به‌صورت آفلاین گذشته و در حال حاضر، حتی عناوین کوچک و مستقل هم بااتصال به سرورهای آنلاین، امکانات بیشتری را در اختیار بازی‌کننده قرار می‌دهند. همان‌طور که می‌بینید، دنیای بازی‌های ویدیویی با گذشته و زمان خرید دیسک‌های بازی تفاوت دارد و حال همه‌چیز به‌سوی دیجیتالی شدن می‌رود؛ در چنین زمانی، وجود یک کنسول قدرتمند با مزیت‌های مختلف، مانند یک نعمت برای بازی‌کننده ایرانی به نظر می‌رسد.

درصورتی‌که بخواهیم قطعات مشابه کنسول ایکس‌باکس سری اس را از بازار تهیه کنیم و یک سیستم گیمینگ بسازیم؛ لازم است حدود ۳۵ میلیون تومان هزینه کنیم که با توجه به شرایط چند سال اخیر ایران، منطقی به نظر نمی‌رسد و پرداخت چنین مبلغی برای همگان امکان‌پذیر نیست. این در حالی است که برای کسب بهترین تجربه از بازی‌های ویدیویی جدید روی کامپیوتر، لازم است حداقل ۷۰ میلیون تومان هزینه کرد. کمتر فردی چنین مبلغی را برای یک سیستم گیمینگ هزینه می‌کند. مایکروسافت بافهم این موضوع و پژوهش‌های مختلف در کشورهای فقیرتر مانند هند، یک کنسول تمام‌عیار طراحی کرده تا افرادی با بودجه‌ی پایین هم بتوانند یک دستگاه بازی مناسب برای تجربه‌ی تمامی عناوین جدید داشته باشند و از نسل نهم عقب نمانند.

xbox series s

اگر آمار فروش کنسول ایکس‌باکس سری اس را بررسی کنیم، خواهیم دید که فروش بازی در کشورهایی مانند هند بسیار بالا است و ازآنجایی‌که رفتار خرید ایرانی و هندی شباهت‌های زیادی به هم دارد؛ بی‌دلیل نیست که بگوییم این کنسول برای مخاطب ایرانی هم مناسب است و می‌تواند به پرفروش‌ترین کنسول بازی ایران‌ هم تبدیل شود. استفاده از پردازنده‌ی قدرتمند، کارت گرافیک با معماری جدید، حافظه‌ی اس‌اس‌دی، کنترلر بسیار خوش‌دست و البته سرویس ایکس‌باکس گیم پس به که طور کامل به آن پرداختیم، به کاربر ایرانی اجازه‌ی خرید یک پکیج کامل را با پایین‌ترین قیمت ممکن می‌دهد. این در حالی است که قیمت کنسول پلی‌استیشن ۴ که مربوط به چندین سال پیش است و قطعات آن به‌مراتب ضعیف‌تر از کنسول جدید است، از ایکس‌باکس سری اس بیشتر است.

مهم‌ترین مزیت کنسول ایکس‌باکس سری اس، پشتیبانی چندین ساله توسط مایکروسافت است و این دستگاه بازی است که شمارا از تمامی بازی‌های نسل نهم سیراب خواهد کرد؛ اگرچه خرید کنسول‌های بازی ایکس‌باکس سری ایکس و پلی‌استیشن ۵ منطقی است و این دستگاه‌های بازی بسیار قدرتمندی هستند؛ اما سری اس مقرون به‌صرفه‌ترین دستگاه بازی نسل جدید است که به لطف سرویس‌های آنلاین مایکروسافت و بازی‌های جدید نسل، آسان‌ترین راه برای ورود به نسل جدید است. شخصاً ماه‌هاست با این کنسول بازی می‌کنم و آن را از تمامی جوانب سنجیده‌ام و باید بگویم این کنسولی است که مخاطب ایرانی را بدون فکر به سخت‌افزار و اجرا یا عدم اجرای بازی، یک نسل تمام پشتیبانی خواهد کرد.

تهیه اشتراک ایکس‌باکس گیم پس کار بسیار ساده‌ای است و به لطف اکانت‌های موجود، لازم نیست هزینه‌ی زیادی به‌صورت ماهانه انجام دهید. اگرچه رفتار مخاطب بازی‌های ویدیویی ایرانی نسبت به کنسول‌های بازی عجیب است و بسیاری همان روز اول، یک دستگاه گیمینگ کاملاً آنلاین را هک می‌کنند و از مزیت‌های مهم آن به دور می‌مانند؛ اما به لطف سرویس گیم پس، نیازی به انجام چنین کاری ندارید و حتی اگر قرار نیست برای بازی‌های ویدیویی هزینه کنید، عناوین رایگان مانند وارزون و اپکس لجندز، نیازی به پرداخت حتی یک ریال هم ندارند. مایکروسافت تمامی بازی‌های جدید را روز اول برای گیم پس عرضه می‌کند و همین به شما اجازه می‌دهد تا با خرید ارزان‌ترین دستگاه گیمینگ نسل نهم، بازی‌های بزرگی را پابه‌پای مخاطب خارجی و به‌صورت کاملاً قانونی تجربه کنید.

xbox series s

در طی چند ماه گذشته، هیچ ایرادی در سرویس‌ها و سخت‌افزار این کنسول قدرتمند ندیدم و موفق به اجرای تمامی بازی‌های موردعلاقه‌ام شدم. ایکس‌باکس سری اس یاد من آورد که بازی‌های ویدیویی در اولویت قرار دارند و مهم نیست روی چه دستگاه بازی می‌کنید، آنچه مهم است، تجربه‌ای است که از دل این بازی‌ها به دست می‌آید. مشخص است که خرید پلی‌استیشن ۵ و تجربه‌ی بازی‌های انحصاری آن به همه پیشنهاد می‌شود؛ اما نسل نهم تنها به کنسول و بازی خلاصه نمی‌شود و لازم است برای دریافت بهترین تجربه‌، یک تلویزیون ۴K با پشتیبانی از فناوری‌های جدید و پنل صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتز در اختیار داشته باشید که فعلاً تنها چند مدل از آن در بازار یافت می‌شود و قیمت آن‌ها هم بالای ۱۰۰۰ دلار است. خرید چنین تلویزیون‌هایی برای تمام بازی‌کنان ایرانی ممکن نیست و وجود مشکلات و چالش‌های اقتصادی، اجازه‌ی هزینه‌های گزاف به ما ایرانی‌ها را نمی‌دهد. اکثر بازی‌های کنسول ایکس‌باکس سری اس با وضوح فول HD اجرا می‌شود و درنتیجه لازم نیست حتماً تلویزیون‌ خود را ارتقاء دهید. اگرچه این کنسول پشتیبانی مناسبی از تلویزیون‌های ۴K دارد و از آن لحاظ هم مشکلی نخواهید داشت.

ایکس‌باکس سری اس قادر به پاسخ‌گویی به‌تمامی نیازهای یک بازی‌کننده ایرانی با پایین‌ترین هزینه‌ی ممکن است. وجود سرویس گیم پس هم نیاز به خرید بازی‌های جدید مایکروسافت را حذف کرده و هرماه هم به تعداد این بازی‌ها افزوده می‌شود. درصورتی‌که چنین سرویسی برای کنسول‌های ایکس‌باکس وجود نداشت، خرید ایکس‌باکس سری اس به یک چالش تبدیل می‌شد و در آن صورت، نمی‌توانستیم بگوییم که Xbox Series S مقرون‌ به‌صرفه‌ترین دستگاه گیمینگ است؛ اما خوشبختانه سرویس‌های کاربر محور مایکروسافت به ما ایرانی‌ها اجازه داده تا با پرداخت مبلغی ناچیز به‌صورت ماهانه، به دنیای از بازی‌های ویدیویی و سرویس‌های آنلاین دست پیدا کنیم. در ابتدای خرید سری اس، نظرات مختلف کاربران ایرانی را در مورد این کنسول می‌خواندم و دیدم که بسیاری با جبهه‌گیری خاصی نسبت به این دستگاه بازی صحبت می‌کنند و مزیت‌های بزرگ آن را فراموش کرده‌اند. بعید است بتوانید با پرداخت ۱۰ میلیون دلار یک دستگاه بازی پیدا کنید که امکان اجرای بازی‌ها به‌صورت ۴K و با فناوری‌هایی مانند ری ‌تریسینگ و اجرای سریع را داشته باشد.

مهم نیست به کدام ژانر از بازی‌های ویدیویی علاقه‌مند باشید، سرویس گیم پس تمامی سلیقه‌ها را پوشش داده و اگر فکر می‌کنید این تعداد بازی ناچیز است؛ سعی کنید سری به صفحه‌ی بازی‌های گیم پس بزنید و دسته‌بندی‌های مختلف آن را مشاهده کنید؛ مطمئنم سه‌ساله هم نمی‌توانید تمامی بازی‌های گیم پس را تمام کنید. در حاضر کنسول‌های ایکس‌باکس در کشور ما هم از محبوبیت زیادی برخوردار است و افراد زیادی از سرویس‌های مایکروسافت بدون هیچ مشکل و محدودیتی استفاده می‌کنند؛ من اطمینان را به شما می‌دهم که کنسول سری اس، ارزش بالاتری از هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید دارد و دیگر شمارا از فکر به محدودیت‌ها و پرداخت هزینه‌های زیادی برای بازی‌های آنلاین به دورنگه می‌دارد. شرایط فعلی ایران باعث شده تا سری اس، بهترین انتخاب برای مخاطب ایرانی باشد و اگر عاشق بازی‌های ویدیویی باشید و آن کنجکاوی کودکی را همچنان با خود داشته باشید، مطمئنم سری اس خاطرات به‌یادماندنی برای شما خواهد ساخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *